تحصیل پزشکی در هلند

کشور هلند، سرزمینی سرسبز و زیبا است که در قسمت اروپای غربی واقع شده است. این کشور یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی و همین‌طور جهان به‌حساب می‌آید که به دلیل موقعیت جغرافیایی، آزادی مدنی، پیشرفت فوق‌العاده اقتصادی در قرن اخیر و بسیاری دلایل دیگر، مهاجران زیادی سالانه به این کشور مهاجرت می‌کنند.

امروزه، کشورهای زیادی در جهان وجود دارند که با پذیرش دانشجویان و محصلان باهوش مهاجر، به دنبال افزایش سطح علمی کشور خود هستند و مایل هستند تا از قابلیت‌ها و تخصص دانشجویان مهاجر بیشترین استفاده را داشته باشند یکی از این کشور ها هلند نام دارد.

یکی از مهم‌ترین رشته‌هایی که در دانشگاه‌های برتر کشور هلند تدریس می‌شود، تخصص پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی است که در سراسر دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

دانشگاه‌های هلند استخدام اساتید برجسته و به کارگیری تجهیزات بسیار پیشرفته، این رشته را در سطح بسیار بالایی تدریس می‌کنند که می‌تواند با دیگر کشورهای برتر از قبیل ایالات‌متحده، انگلیس و آلمان رقابت داشته باشد.

در این مقاله که توسط موسسه مهاجرتی استادی پلن برای شما عزیزان آماده و محیا شده است به بررسی تحصیل تخصص پزشکی در هلند خواهیم پرداخت.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما هستید سپاس گذاریم.

درباره کشور هلند

قبل از اینکه به بررسی تحصیلات پزشکی در هلند بپردازیم لازم است تا شما را با برخی از ویژگی‌ها و خصوصیات این سرزمین بیشتر آشنا کنیم.

  • کشور هلند که در زبان انگلیسی (Netherlands) نامیده می‌شود، در اروپا و در بخش غربی آن واقع‌ شده است؛
  • جمعیت کشور هلند طبق آخرین سرشماری، حدود ۱۷٫۱ میلیون نفر است؛
  • پایتخت این سرزمین، شهر بسیار زیبای آمستردام بوده که از نظر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر کشور هلند به حساب می‌آید؛
  • زبان رسمی این کشور هلندی نام دارد؛
  • ارز رسمی این کشور به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا یورو نام دارد و با حرف اختصاری (EUR) نشان داده می‌شود؛
  • از معروف‌ترین القاب کشور هلند می‌توان به سرزمین گل لاله و سرزمین آسیاب بادی اشاره کرد.

چرا برای تحصیل تخصص پزشکی کشور هلند، مقصد مناسبی برای مهاجرین است؟

در کشور هلند، امکانات بیشتر از چیزی است که ما تصور می‌کنیم و در ذهن داریم؛ زیرا دولت پادشاهی این کشور علاوه بر تمرکز بر فرهنگ و سیاست به تأسیس دانشگاه‌های فوق‌العاده پیشرفته تأکید ویژه‌ای داشته است.

کشور هلند یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های آموزشی در جهان را دارا است و از دیرباز تحصیل و آموزش به بهترین وجه ممکن در این مرز و بوم صورت می‌گرفت. با توجه به اینکه دانشگاه‌های این کشور در میان برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند و در رنکینگ جهانی در رتبه بسیار بالایی قرار دارند، جای تعجب نیست که این سرزمین به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی مهاجران تبدیل شود و بخواهد شرایط تحصیل پزشکی در هلند را جویا شوند.

اکثر افرادی که برای تحصیل تخصص پزشکی در هلند اقدام می‌کنند به این علت است که پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند شغل مورد نظر را که برای آن درس خوانده‌اند در این کشور پیدا کرده و از حقوق و مزایای بسیار بالایی برخوردار شوند؛ زیرا یکی از شروط تمدید اقامت کشور هلند پیدا کردن شغل مناسب پس از اتمام دوره تحصیل است.

یکی دیگر از دلایل انتخاب این کشور برای گذراندن تحصیلات پزشکی در هلند، نزدیک بودن زبان رسمی این سرزمین به زبان انگلیسی است؛ همین دلیل سبب شده تا آموختن این زبان نسبت به دیگر زبان‌های دشوار از جمله ایتالیایی و فرانسوی، بسیار آسان‌تر بوده و بتوانید در دوره کوتاهی با زحمت کمتر مدرک این زبان را کسب نمایید؛ اما اگر زبان هلندی را فرا نگرفته‌اید جای نگرانی نیست؛

زیرا برخی از دانشگاه‌های خصوصی این کشور تدریس به صورت زبان انگلیسی نیز انجام می‌شود و شما می‌توانید با ارائه مدرک آیلتس (با توجه به نمره تعیین شده توسط دانشگاه مورد نظر) تحصیلات پزشکی در هلند را از موسسات خصوصی دریافت نمایید. جالب است بدانید که اغلب مردمان باهوش کشور هلند، علاوه بر زبان هلندی به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند.

شما در هنگامی که به تحصیل پزشکی یا تحصیل داروسازی در هلند مشغول هستید، می‌توانید در روزهای فراغت با رفتن به سطح شهر با فرهنگ فوق العاده غنی مردمان آن بیشتر آشنا شوید و بتوانید دوستان جدیدی را پیدا کنید. در این کشور شما می‌توانید علاوه بر تحصیل به گشت‌وگذار در جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و یا تاریخی بپردازید برای مثال از بندر بسیار زیبای روتردام دیدن نمایید یا اینکه به قدم زدن در امتداد کانال‌های آمستردام بپردازید.

فارغ از اینکه کدام شهر را برای تحصیل تخصص پزشکی در هلند انتخاب می‌کنید، هلند کاملاً در موقعیتی قرار دارد که بتوانید تمام آنچه را اروپا ارائه می‌دهد، کشف کنید. شما می‌توانید با استفاده از قطارهای شهری هلند به گشت‌وگذار در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا بپردازید زیرا بسیاری از شهرهای هلند نیز از طریق قطار به شهرهای شلوغ اروپایی مانند بروکسل بلژیک یا کلن آلمان متصل می‌شوند؛

بنابراین، شما می‌توانید نه تنها با انتخاب این کشور از زیبایی‌ها و امکانات بی‌شمار آن برخوردار باشید، بلکه می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و علاوه بر هلند از دیگر کشورهای برتر اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا، آلمان، بلژیک و … دیدن کنید. همین دلایل باعث می‌شود شرایط تحصیل پزشکی در هلند آسان‌تر جلوه داده و شخص کمتر احساس قربت کند.

تحصیل پزشکی در هلند

اولین بحث مهم مطرح شده درباره شرایط تحصیل پزشکی در هلند که در دانشگاه‌های دولتی امکان‌پذیر است، داشتن مدرک زبان هلندی بوده که سطح B2، قابل‌قبول است اما برای اینکه تخصص پزشکی جز رشته‌های دشوار محسوب می‌شود و نیاز به درک و فهم بالا بوده تا بتوانید آموزش‌ها را به طور کامل دریافت و آن‌ها را متوجه شوید، معمولاً مدارک C1 یا C2 توصیه می‌شود.

یکی از امتحاناتی که باید برای اثبات مهارت خود در زبان هلندی و انگلیسی انجام دهید، شرکت در آزمون AKV است که دانش و مهارت‌های عمومی شما را می‌سنجند. برای قبولی در این آزمون، نیازمند سطح B2 یا C1 انگلیسی و هلندی بوده و همچنین شما ملزم به داشتن دانش لازم در مورد سیستم مراقبت‌های بهداشتی هلند برای ورود به دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هلند هستید.

همان‌گونه که بالاتر ذکر شد زبان هلندی به‌ویژه برای افرادی که به زبان‌های انگلیسی یا آلمانی مسلط هستند نسبتاً آسان است و اگر به اندازه کافی برای آن وقت بگذارید و تلاش داشته باشید، می‌توانید ظرف کمتر از یک سال به آن مسلط شوید و بتوانید به راحتی با دیگر افراد مکالمه کنید؛ بنابراین با یادگیری زبان رسمی کشور هلند که هلندی نامیده می‌شود هم می‌توانید با افراد جامعه به خوبی ارتباط برقرار کرده و هم به دلیل اینکه اگر در دانشگاه‌های دولتی ثبت‌نام نمایید هزینه تحصیل پزشکی در هلند، بسیار کمتر برای شما تمام می‌شود.

میدانیم که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هلند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و دانشجویان باهوش مشتاق حضور در دانشگاه‌های این کشور برای کسب اطلاعات و دریافت مدرک هستند.

مشکل اصلی جلوی پای شما قرار دارد این است که رشته پزشکی در کشور هلند در میان دانشجویان بومی و مهاجر حالت رقابتی تنگاتنگی را به خود گرفته است و دانشجویان هلندی را مجاب به ادامه تحصیل پزشکی در خارج از هلند می‌کند. به همین دلیل دانشجویان بین‌المللی شانس کمتری را برای انجام تحصیلات پزشکی در هلند را دارند؛ بنابراین توصیه می‌شود که زبان رسمی این کشور را فرا بگیرید و در آزمون‌های ثبت نامی دانشگاه نمره حداقلی را کسب نمایید تا قدم‌های محکم‌تری را برای تحصیل تخصص پزشکی در هلند، برداشته باشید.

دوره‌های تحصیل پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در هلند

دانشجویانی که درخواست و آرزوی تحصیل پزشکی و تحصیل داروسازی در هلند را در سر دارند، برنامه‌های پزشکی در این کشور برای یک پزشک عمومی به صورت زیر انجام می‌گیرد.

 دانشجویان ابتدا باید مدرک کارشناسی پزشکی را کسب کنند. این دوره کارشناسی به مدت سه سال به طول می‌انجامد و لازم به ذکر است که چند دانشگاه خصوصی وجود دارد که این برنامه را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، اما ما توصیه می‌کنیم که دانشجویان قبل از هرگونه اقدام ابتدا زبان هلندی را فراگیرند؛ زیرا برای دوره‌های بعدی و پیشرفته‌تر تحصیل لازم بوده و هزینه تحصیل پزشکی در هلند به مقدار قابل ‌توجه‌ای کاهش می‌یابد.

 دوره بعدی که برای تکمیل مدارک خود باید بگذرانید، کسب مدرک کارشناسی ارشد پزشکی است که ۳ سال دیگر به طول می‌انجامد و تنها به زبان هلندی تدریس می‌شود. آخرین دوره‌ای که شما باید آن را گذرانده تا مدرک خود را دریافت کرده و بتوانید شغل مورد نظر را پیدا کنید و به طبابت یا انجام کارهای تحقیقاتی مشغول شوید، لازم است تا یک دوره آموزشی ۱ ساله را در بیمارستان‌ها یا درمانگاه‌های این کشور طی کنید تا به صورت رسمی به عنوان پزشک به دولت هلند معرفی شده و در نهایت اقامت خود را تمدید کرده و در شرایطی بر اساس قوانین کشور هلند اقامت دائم را دریافت نماید. در صورتی که شما از نمرات بالایی در دوره متوسطه در کشور خود برخوردار باشید می‌توانید از طریق بورسیه، هزینه تحصیل پزشکی در هلند را به طور قابل توجه‌ای کاهش دهید.

دوره‌های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هلند شبیه به هم بوده و دوره دندان‌پزشکی در سال‌های اخیر از ۵ سال به ۶ سال افزایش یافته‌است.

در رابطه با تحصیل داروسازی در هلند نیز باید گفت که مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی یک دوره ۴ ساله است. لازم به ذکر است برای تحصیل داروسازی در هلند و ثبت‌نام در دانشگاه شما نیازمند به شرکت در آزمون ورودی هستید و باید نمره تعیین‌شده توسط دانشگاه را کسب نموده تا مجاز به تحصیل داروسازی در هلند شوید. در ادامه در صورتی‌که شما علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این رشته باشید، لازم بوده تا مقطع کارشناسی ارشد که یک دوره ۲ ساله است را گذرانده تا بتوانید وارد مقطع دکترای این رشته شوید.

بنابراین همان‌گونه که گفته شد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هلند مشابه هم هستند و در دوره‌های ۶ ساله انجام می‌گیرد اما تحصیل داروسازی در هلند یک دوره کارشناسی آن طولانی‌تر بود و زحمت بیشتری برای دریافت مدرک آن نیاز است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های هلند

در رابطه با هزینه تحصیل پزشکی در هلند باید گفت که این رشته یکی از رشته‌های گران‌قیمت در سراسر دنیا به شمار می‌رود و در همه جای دنیا نمی‌توانید این رشته را با هزینه پایین فراگیرید، مگر اینکه با کسب بورسیه برای تحصیل تخصص پزشکی در هلند، در این رشته به مطالعه و کسب اطلاعات مشغول شوید.

به‌طور میانگین برای هزینه تحصیل پزشکی در هلند چیزی حدود ۶ تا ۲۰ هزار یورو باید پرداخت کنید که این مقدار نسبت به دانشگاه موردنظر و خصوصی یا دولتی بودن آن متغیر است.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هلند بسیار مشابه به یکدیگر است و برای رشته دندان پزشکی شما باید مقدار ۵ تا ۲۰ هزار یورو را به صورت سالیانه به دانشگاه مورد نظر خود برای دریافت خدمات تحصیلی، پرداخت نمایید.

برای تحصیل داروسازی در هلند شما ملزم هستید که هزینه بیشتری را برای یادگیری و کسب مدرک معتبر پرداخت نمایید و به طور میانگین در سال ۲۰۲۱، سالیانه باید مقدار ۱۰ هزار یورو را به دانشگاه پرداخت نمایید بنابراین می‌توان این نتیجه را گرفت که درست است هزینه تحصیلات پزشکی در هلند بالا است، اما نسبت به کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس به نسبت قابل ‌قبول‌تر بوده و تمکن مالی کمتری را نیازمند هستید.

دوره‌های تحصیل در کشور هلند به دلیل اینکه همگام با دیگر کشورهای پیشرفته در حال حرکت است، مشابه رقبای خود بوده و تمامی شرایط تحصیل پزشکی در هلند به بهترین شکل با دانشگاه‌های فوق پیشرفته و اساتید برجسته این کشور مهیا می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله خواندیم که شرایط تحصیل پزشکی در هلند به چه شیوه است و هزینه‌های آن به چه صورت محاسبه می‌شود.

دانستن زبان رسمی کشور هلند که هلندی نام دارد در مقطع کارشناسی در برخی از دانشگاه‌ها ضروری نیست اما برای اینکه بتوانید بدون دردسر و به راحتی وارد دوره بعدی تحصیل یعنی دوره کارشناسی ارشد و دوره دکترا شوید، باید مدرک زبان هلندی را کسب نمایید.

این مقاله به هدف آشنایی بیشتر شما درباره تحصیل پزشکی در هلند توسط کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی استادی پلن آماده شده بود. درصورتی‌که نیازمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره کشور هلند هستید می‌توانید از طریق وب‌سایت ما دیگر مقاله‌های مرتبط را مطالعه فرمایید و همچنین اگر به دنبال دریافت اطلاعات و راهنمایی درباره مهاجرت و تحصیل در دیگر کشورهای برجسته اروپا و دیگر نقاط جهان هستید می‌توانید با کارشناسان ما که شماره تلفن در وب‌سایت استادی پلن موجود است، تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

منابع

https://www.studyinholland.co.uk/medicine.html#:~:text=In%20summary%2C%20studying%20medicine%20in,are%20not%20struggling%20to%20recruit.

https://www.mastersportal.com/articles/1801/what-are-the-entry-requirements-for-medical-schools-in-europe-and-the-us.html

https://www.educations.com/articles-and-advice/ten-reasons-to-study-abroad-in-the-netherlands-13870

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان
موسسه مهاجرتی بین المللی پهنه بیکران علم