تحصیل در آمریکا

آمریکا کشوری پهناور متشکل از ۵۰ ایالت است که در هر ایالت آن فرهنگ، آب و هوا، شرایط اقتصادی و بعضا قوانین متفاوت است. پایتخت آن واشنگتن دی‌سی است و البته معروف‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر آن نیویورک می‌باشد.

ایالات متحده آمریکا بیشترین جمعیت دانشجویان بین‌المللی را را در خود جای داده است؛ بیش از یک میلیون دانشجو در ایالات متحده تحصیل و زندگی می‌کند.

تقریبا ۵ درصد از دانشجویان در حال تحصیل در سطح کارشناسی ارشد و دکترا در آمریکا دانشجویان بین‌المللی هستند و همچنین این روند رو به رشد است و تعداد آن‌ها هر ساله بیشتر می‌شود.

اما علت این محبوبیت آمریکا در بین دانشجویان بین‌المللی چیست؟

آمریکا یکی از بهترین سیستم‌های دانشگاهی جهان را دارد که تقریباً در تمام رشته‌ها عملکرد عالی ارائه می‌دهد. در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان این فرصت را دارند تا با برخی از بزرگان و نابغه‌های رشته خود کار کنند و این شرایط فرصت‌های تحقیقاتی و آموزشی منحصر به فردی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد؛ همچنین دانشگاه‌هایی با رتبه‌های عالی بین‌المللی و این ویژگی که مدارک تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا در سرتاسر جهان معتبراند و فرصت‌های شغلی فراوان این کشور را به مقصد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است.

در این مقاله در مورد تحصیل در آمریکا در مقطع‌ها و شرایط مختلف صحبت می‌کنیم، با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل در آمریکا

در حال حاضر به دلیل سخت‌گیری‌های موجود مهاجرت برای ایرانیان سخت‌تر از گذشته است اما مهاجرت‌تحصیلی همواره امکان پذیر است.

برای مهاجرت تحصیلی اولین نکته‌ای که باید در نظر داشت تسلط به زبان انگلیسی است.

 از شرایط خوبی که در رابطه با مهاجرت تحصیلی در آمریکا وجود دارد این است که دانشجو می‌تواند همراه همسر و فرزندان خود به آمریکا مهاجرت کند.

در ادامه به جزئیات تحصیل در هر مقطع دانشگاهی می‌پردازیم.

تحصیل کارشناسی در آمریکا

تحصیل در آمریکا برای دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی هستند با گذراندن ۱۱ یا ۱۲ سال تحصیل در مدرسه و داشتن مدرک دیپلم امکان پذیر است.

متقاضیان باید مدرک زبان انگلیسی، تافل نمره ۷۰ به بالا یا آیلتس با نمره حداقل ۶ را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهند؛ همچنین برای پذیرفته شدن در دانشگاه لازم است که دانشجو در آزمون SAT نمره قبولی کسب کند.

آزمون SAT چیست؟

این آزمون، یک آزمون استاندارد با اعتبار بین‌المللی برای آن دسته از متقاضیانی است که قصد ادامه تحصیل در آمریکا با مدرک دیپلم خود را دارند و حالا با ابراز تمایل برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های آمریکا باید مهارت‌های آنها سنجیده شود و در صورتیکه نمره کافی را کسب کنند می توانند وارد دانشگاه شوند.

نمره قبولی SAT کلید ورود به خیلی از دانشگاه‌های تراز اول آمریکا و دنیاست.

این آزمون از ۳ بخش خواندن و نوشتن، ریاضی و مقاله تشکیل می‌شود.

فقط برای دو بخش اول زمان سه ساعت در نظر گرفته شده و برای بخش نوشتن مقاله نیز ۵۰ دقیقه وقت دارد، تایم کلی این آزمون ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه است.

این سه ساعت بین بخش‌های آزمون به این‌صورت تقسیم می‌شود: ریاضی در دو بخش با ۲۰ سوال تستی ساده و زمان ۲۵ دقیقه و ۳۸ سال تستی پیچیده با ۶۵ دقیقه وقت، همچنین سوالات بخش خواندن و نوشتن نیز به دو بخش تقسیم می‌شوند بخش اول در خصوص مهارت‌های خواندن و نوشتن با ۵۲ سوال، ۶۵ دقیقه زمان و بخش مهارتها ۴۴ سوال که ظرف ۲۵ دقیقه باید پاسخ داده شوند.

اما نوشتن مقاله بخش اختیاری آن است و در صورتی که آن را انجام دهید در افزایش نمره اثربخش است برای نوشتن این مقاله همانطور که پیش از این نیز اشاره شد ۵۰ دقیقه زمان تعیین شده است.

نمره این آزمون بین ۴۰۰ تا ۱۶۰۰ است و طبیعتا هرچه که نمره بالاتر باشد امکان قبولی فرد در دانشگاه‌های رتبه برتر نیز بیشتر می‌شود. این آزمون به دو صورت کتبی و آنلاین برگزار می‌شود که شما هنگام ثبت‌نام در سایت می‌توانید نوع آزمون خود را انتخاب کنید.

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجو باید مدرک کارشناسی خود را به همراه داشته باشد و در کشور مبدا ۱۶ سال تحصیلات رسمی را گذرانده باشد.

در این مرحله، برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا و ادامه تحصیل با مدرک کارشناسی از کشور دیگر، دانشجو باید چند آزمون انجام بدهد و نامه قبولی آن‌ها را به دانشگاه ارائه دهد.

آزمون زبان: برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حداقل نمره آیلتس ۶.۵ و حداقل نمره تافل باید ۸۵ باشد.

آزمون GRE: این آزمون یک آزمون استاندارد است که نمره قبولی آن کلید ورود به دانشگاه‌های آمریکا در مقطع تحصیلات تکمیلی است.

دانشجویان رشته‌های پزشکی، حقوق و دانشجویان دانشگاه‌‌های کسب‌وکار هر کدام امتحان‌های مربوط به خود را دارند اما برای بقیه رشته‌ها این آزمون را معیار قرار می‌دهند.

این آزمون در ایران در بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی همچون دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

آزمون :GMAT این آزمون برای آن دسته از دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کسب و کار در رشته‌های تجارت و مدیریت را دارند. نمره این آزمون بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ محاسبه می‌شود و اگر دانشجو می‌خواهد وارد یک دانشگاه با رتبه جهانی بالا شود باید نمره‌ای بالای ۷۰۰ به دست بیاورد.

آزمون LSAT: این آزمون برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق دارند. آزمون LSAT دانشجویان متقاضی رشته حقوق را از سه منظر درک مطلب، استدلال کلامی و استدلال منطقی بررسی می‌کند. نمره این آزمون باید بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ باشد.

آزمونMCAT: دانشجویانی که علاقه‌مند به رشته پزشکی هستند و قصد ادامه تحصیل در این رشته را در دانشگاه‌های آمریکا دارند برای ارزیابی مهارت‌های خود مانند مهارت‌های رفتاری، تفکر نقادانه، مهارت حل مسئله و مهارت‌هایی از این قبیل نیاز به انجام این تست دارند.

تحصیل دکتری در آمریکا

مدرک دکترا در آمریکا از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است به همین علت برای پذیرش دانشجو در این مقطع بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند. مدرک زبان مورد نیاز برای ارائه به دانشگاه، آیلتس بالای ۷ و تافل بالای ۹۵ است. مقطع تحصیلی دکترا ۴ تا ۶ سال طول می‌کشد و دانشجو نیاز به یک استاد راهنما دارد تا در طول این سال‌ها تحصیل و تحقیقات وی را جهت دهد.

آنچه تا اینجا خوانده‌ایم

تا اینجای مقاله به بررسی این موضوع که چرا آمریکا در بین دانشجویان بین‌المللی محبوب است پرداختیم شرایط تحصیل در آمریکا در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را بررسی کردیم و به جزئیات نمرات آزمون‌های زبان پرداختیم و با آزمون‌های GRE، GMAT، MCAT، LSAT و SAT، نمره آزمون و جزئیات آن‌ها آشنا شدیم.

بورسیه تحصیلی در آمریکا

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا بسیار بالاست اما همیشه راه حلی برای آن وجود دارد و آن هم بورسیه تحصیلی است؛ در ادامه به بورسیه‌های تحصیلی در آمریکا می‌پردازیم.

از آنجایی که تعداد دانشجویان بین‌المللی متقاضی برای ادامه تحصیل در آمریکا بسیار زیاد است، رقابت برای دریافت بورسیه تحصیلی نیز بیشتر است و این پذیرش شامل شرایط ویژه‌ای همچون سطح نمرات و معدل خیلی بالا، تسلط بسیار زیاد بر زبان انگلیسی، توصیه نامه استاد و خیلی از شرایط ویژه دیگر می‌شود.

همچنین نمرات بالا در آزمون‌های MCAT، GMAT، LSAT، GRE و در مقطع کارشناسی SAT از فاکتورهای مهم برای دریافت بورسیه است.

بورسیه تحصیلی می‌تواند تمام هزینه‌های زندگی و تحصیل دانشجو را در بر بگیرد یا صرفاً  بخشی از این هزینه‌ها را پوشش دهد.

نکته بسیار مهمی که هر متقاضی برای دریافت بورسیه تحصیلی در آمریکا باید مورد توجه قرار دهد این است که نباید بین مقاطع تحصیلی فاصله زیادی باشد؛ اگر می‌خواهد برای بورسیه تحصیلی اقدام کند باید سعی کند بی‌وقفه تحصیلات خود را بگذراند.

اقدام برای بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به معدل کارشناسی بالای ۱۶، آیلتس حداقل ۶.۵ یا تافل ۸۰ به بالا نیاز دارد.

با توجه به رشته تحصیلی انتخابی، متقاضی هر کدام از آزمون‌های ذکر شده را که شرکت کرده است، باید نمره بالایی کسب کرده باشد.

حتی اگر هنگام ورود به دانشگاه درخواست دانشجو برای بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی پذیرفته نشد، درصورتی که در ترم اول سخت‌کوش باشد و بتواند رزومه علمی قوی برای خود بسازد، می‌تواند بعد از آن درخواست بورسیه دهد.

برای مقطع دکترا علاوه ‌بر رزومه قوی، مقالات معتبر و نمرات خیلی بالا در آزمون‌های آیلتس و تافل نیاز است.

اما نکته‌ای که باید ذکر کرد این است که در این مقطع سه نوع کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است:

فلوشیپ، دستیار تدریس و دستیار تحقیقات.

همچنین در مقطع دکترا برنامه‌ای برای دانشجویان در نظر گرفته شده که می‌توانند با کمک آن بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را پوشش دهند؛ برنامه به این صورت است که دانشجو با انجام ۱۵ تا ۲۰ ساعت کار هفتگی در دانشگاه، می‌تواند به صورت رایگان تحصیل کند.

انواع بورسیه‌های تحصیلی در آمریکا

بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی در آمریکا به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند که در ادامه با برخی از این بورسیه‌ها و شرایط آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

  • بورسیه تحصیلی فول‌برایت

از معروف‌ترین این بورسیه‌ها برنامه دانشجویان خارجی فول‌برایت است که سالانه تقریبا ۴ هزار دانشجو از این بورسیه تحصیلی استفاده می‌کنند.

بورسیه تحصیلی فول‌برایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، متخصصین رشته‌های مختلف و هنرمندان بین‌المللی بیش از ۱۶۰ کشور جهان را قادر می‌سازد تا در آمریکا به تحقیق و تحصیل بپردازند.

  • کمک هزینه تحصیلی هوبرت هامفری

این کمک هزینه تحصیلی برای دریافت مدرک و مطالعه در یک مقطع تحصیلی نیست، بلکه کمک هزینه‌ای ۱۰ ماهه تا یک ساله برای متخصصین با تجربه‌ای است که می‌خواهند از طریق تحقیقات بیشتر و تبادل دانش مهارت‌های خود را تقویت کنند‌‌؛ این بورسیه تحصیلی فرصت ارزشمندی برای رشد حرفه‌ای از طریق شرکت در دوره‌های دانشگاهی بهترین دانشگاه‌های دنیا است.

  • بورسیه تحصیلی روتاری

سالانه روتاری ۱۳۰ بوسیه کامل را به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کند؛ این بورسیه تمام هزینه های زندگی از جمله شهریه، محل اقامت، حمل و نقل و مطمئناً هزینه تحصیل را پوشش می‌دهد.

  • بورسیه دانشگاه هاروارد

این بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی است که قصد ادامه تحصیل در دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی هاروارد را دارند؛ اما باید این مورد را مد نظر داشت که با توجه به جایگاه بین‌المللی دانشگاه هاروارد، شمار دانشجویان متقاضی و فضای رقابتی آن، به دست آوردن این بورسیه تحصیلی را بسیار سخت می‌کند.

  • بورسیه دانشگاه واگنر نیویورک

این دانشگاه کمک هزینه‌های تحصیلی متنوعی را ارائه می‌دهد؛ بورسیه تحصیلی فقط به ۲۰ درصد از دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه و بر اساس شایستگی آنها اهدا می‌شود تا هزینه‌های تحصیل آنها را پوشش دهد‌.

  • بورسیه دانشگاه MIT سارکوسا

این بورسیه تحصیلی صرفاً برای بانوان است و هزینه‌های تحصیل متقاضیان با صلاحیتی را که ظرفیت و انگیزه لازم برای تبدیل شدن به مدیران و رهبران زمینه لجستیک را دارند، فراهم می‌کند. این بورسیه تحصیلی شامل هزینه‌های زندگی دانشجو نیز می‌شود.

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه مینه سوتا

دانشگاه مینه سوتا تعداد محدودی بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است که بر اساس ارزیابی دقیق عملکرد تحصیلی و میزان آمادگی هر یک از دانشجویان به آن‌ها اهدا می‌شود.

  • بورسیه کالج Berea

بورسیه کالج برییا، تنها بورسیه‌ای است که هزینه‌های کامل زندگی دانشجو در سال اول تحصیل در آمریکا را پوشش می‌دهد و در سال‌های بعد دانشجویان کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

این دانشگاه یک برنامه کار نیز برای دانشجویان در نظر گرفته است در صورتی که تمایل به کار کردن در دانشگاه داشته باشند حقوق و دستمزد داده می‌شود (این دستمزد را در کنار بورسیه تحصیلی دریافت می‌کند).

  • بورسیه دانشگاه ایلینوی وسلیان

این بورسیه بر مبنای شایستگی به دانشجویان بین‌المللی در هر سال تحصیل در دانشگاه اعطا می‌شود.

این شایستگی بر اساس پیشرفت تحصیلی و نمرات آزمون‌های ورودی تشخیص داده می‌شود و مبلغ آن سالانه ۱۶ هزار تا ۳۰ هزار دلار است؛ بورسیه دانشگاه ایلینوی وسلیان تا چهار سال قابل تمدید است و هر دانشجوی که درخواست پذیرش به دانشگاه بدهد به‌طور خودکار برای این بورسیه در نظر گرفته می‌شود.

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه کلارک

به دانشجویان بین‌المللی که متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه هستند و بر اساس شایستگی آن‌ها این بورسیه اهدا می‌شود.

واجد شرایط بودن برای این بورسیه تحصیلی به نمرات شما و موفقیت‌های تحصیلی گذشته بستگی دارد.

مبلغ این بورسیه بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار دلار است و تا چهار سال قابل تمدید است.

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا  با توجه به اینکه دانشجو در کدام دانشگاه تحصیل می‌کند متفاوت است و گاها این هزینه تا ۶۰ هزار دلار (در دانشگاه‌های خصوصی) نیز می‌رسد.

البته این نکته را نیز باید ذکر کنم که دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های خصوصی در آمریکا هزینه‌های بسیار پایین‌تری دارند.

اگر بخواهیم هزینه‌ها را در هر مقطع تحصیلی به صورت یک بازه مبلغی در نظر بگیریم می‌توان گفت سالانه در مقطع کارشناسی بین ۱۵ هزار تا ۲۲ هزار دلار، هزینه تحصیل مقطع در کارشناسی ارشد و دکتری حدود ۱۸ هزار تا  ۲۵ هزار دلار و هزینه تحصیل در رشته پزشکی بین ۳۵ هزار تا ۵۰ هزار دلار می باشد.

هزینه‌های زندگی در آمریکا نیز بالاست، البته این مورد نیز مشابه شرایط دانشگاه به ایالت و شهر محل زندگی دانشجو بستگی دارد؛ به عنوان مثال در شهر گرانی همچون نیویورک سالانه ۲۲ هزار تا ۳۰ هزار دلار هزینه زندگی دانشجویی است اما در شهر دیگری چون شیکاگو هزینه‌های زندگی می‌تواند تا ۱۶ هزار دلار در سال نیز کاهش پیدا کند.

کار در زمان تحصیل

در آمریکا دانشجویان می توانند در زمان تحصیل ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند؛ این ساعات کار در تعطیلات می‌تواند تا ۴۰ ساعت افزایش ‌یابد. دانشجویان می‌توانند در سال اول تحصیل در محیط دانشگاه یا خارج از آن، شغلی پاره وقت داشته باشند اما از سال دوم تحصیل اجازه دارند در زمینه تحصیلی خود مشغول به کار شوند.

انواع ویزای دانشجویی

ورود به آمریکا و اخذ ویزا با قوانین سختگیرانه‌ای روبرو است؛ به عنوان مثال باید هنگام اخذ ویزا مدارک کافی برای توانایی مالی خود ارائه دهید.

با اخذ ویزای تحصیلی پس از اتمام تحصیل دانشجو باید آمریکا را ترک کرده و به کشور خود بازگردد.

سه نوع ویزا برای تحصیل در آمریکا صادر می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و دانشجو متناسب با شرایط زندگی و تحصیل خود یکی از آنها را را درخواست می‌کند. در ادامه به بررسی این ویزاها می‌پردازیم.

ویزا ۱:F- ویزای ۱F- ویزای غیر مهاجرتی است دانشجویان برای دستیابی به این ویزا علاوه بر مدارک خواسته شده باید مصاحبه هم انجام دهند.

با دستیابی به این ویزا دانشجویان می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته در محیطی خارج از دانشگاه کار کنند.

در صورتی که دانشجو متاهل باشد همسر و فرزندان خود را می‌تواند به همراه داشته باشد و ویزای ۲ F-مربوط به آن هاست.

دارندگان ویزای ۲F- اجازه تحصیل در آمریکا را دارند اما با این ویزا به آن‌ها اجازه کار را نمی‌دهند.

ویزای ۱:J- این ویزا مربوط به کسانی است که برای گذراندن دوره کارآموزی یا تبادلات فرهنگی یا استفاده از فرصت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی به آمریکا سفر می‌کنند و در مواردی از طرف کشور مبدا حمایت مالی می‌شوند.

این فرد اگر همسر و فرزندان خود را به همراه بیاورد ویزای ۲J- شامل آن‌ها می‌شود.

ویزای ۱:M- این ویزا تحصیلی شرایطی مشابه ویزای ۱F- دارد با این تفاوت که برای رشته‌ها و دانشگاه‌های معمولی آمریکا نیست بلکه برای ادامه تحصیل در رشته‌های فنی می‌باشد.

همراه‌های دانشجو نیز می‌توانند ویزای ۲M- را دریافت کنند.

شرایط اقدام برای ویزا

ویزای تحصیلی آمریکا تنها ویزایی بود که تحت تاثیر اقدام علیه پذیرش مهاجر قرار نگرفت و همیشه هر متقاضی که شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند ویزای تحصیلی را دریافت کنند.

اولین و مهم‌ترین شرط اخذ ویزای تحصیلی آمریکا دریافت پذیرش و اجازه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر آمریکاست.

متقاضی برای گرفتن پذیرش دانشگاه باید اعتبار آن دانشگاه یا کالج را بررسی کند.مدرک زبان مورد تایید دانشگاه را مورد بررسی قرار دهد و برای دریافت نمره قبولی از آن آزمون اقدام کند؛ البته یک نکته مهم در رابطه با زبان وجود دارد و آن هم این است که در صورتی که فرد متقاضی در مصاحبه‌ها با دانشگاه ثابت کند که از سطح زبان بالایی برخوردار است نیاز به ارائه مدرک زبان نخواهد داشت؛ اما بهتر است که حتی با تسلط عالی به زبان انگلیسی آزمون مورد نظر دانشگاه را انجام بدهد.

در نهایت دانشجو باید یک رزومه تحصیلی قوی، کامل و ترجمه شده داشته باشد که بتواند آن را به دانشگاه ارائه دهد.

برترین دانشگاه‌های آمریکا

همانطور که قبلا هم اشاره کردم انتخاب دانشگاه خوب برای گرفتن ویزا بسیار مهم است اما این تنها تأثیر یک دانشگاه عالی نیست، بلکه انتخاب دانشگاه می‌تواند در آینده شغلی و شخصی شما بسیار تاثیرگذار باشد.

در این بخش مقاله با برخی از دانشگاه‌های برتر آمریکا در رتبه بندی جهانی QS  آشنا می‌شویم.

۱٫ هاروارد

هاروارد قدیمی‌ترین دانشگاه در ایالات متحده است و از نظر اعتبار، اثرگذاری و دستاوردهای علمی و دانشگاهی پیشرو در سطح جهان است.

فقط نخبگان دانشگاهی می‌توانند در هاروارد جایگاهی داشته باشند. هزینه تحصیل در این دانشگاه بسیار سنگین است؛ در همین راستا دانشگاه کمک هزینه‌های تحصیلی خوبی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

این دانشگاه به علت عملکرد بالای خود همواره در رتبه یک جهان قرار دارد.

۲٫ دانشگاه استنفورد

بسیاری از کمپانی‌های شناخته شده برای مردم دنیا از جمله گوگل و یاهو توسط فارغ التحصیلان این دانشگاه مدیریت می‌شوند. بیش از یک قرن است که جایگاه دانشگاه استنفورد در بین سه دانشگاه برتر دنیا است.

۳٫ MIT (دانشگاه تکنولوژی ماساچوست)

این دانشگاه در گذشته محفل دوستداران علم بوده است و امروز آن محفل کوچک به محلی بزرگ با بیش از ۱۱ هزار دانشجو مشتاق علم تبدیل شده است.

تحقیقات در این دانشگاه باعث تحولات بزرگی در علم شده است؛ همچنین فارغ التحصیلان MIT تا به حال بیش از ۳۰ هزار شرکت فعال در سرتاسر دنیا راه اندازی و ۴.۶ میلیون شغل ایجاد کرده اند.

۴٫ دانشگاه برکلی

دانشگاه برکلی یکی از برترین موسسات تحقیقاتی دنیاست که خانه برندگان جایزه نوبل تورینگ و پولیتزر بوده است. این دانشگاه در جایگاه چهارم برترین دانشگاه‌های جهان ایستاده‌است.

۵٫ دانشگاه کلمبیا

دانشگاه کلمبیا یک دانشگاه بسیار بزرگ با بیش از ۲۸ هزار دانشجو است که بیشتر این دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند.

این دانشگاه محل اختراع رادیو FM و مکانی است که اولین بار شکافت هسته‌ای اورانیوم در آن رخ داد.

۶٫ دانشگاه لس‌آنجلس

علاوه بر عملکرد چشمگیر دانشجویان این دانشگاه، فارغ التحصیلان دانشگاه لس آنجلس، بالاترین آمار شاغل شدن بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی را در بین تمام دانشگاه‌های آمریکا دارند.

۷٫ دانشگاه پنسیلوانیا

دانشگاه پنسیلوانیا یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی است که تمرکز زیادی بر یادگیری و تحقیق بین رشته‌های مختلف دارد، همچنین رشته‌های منحصر به فرد و انعطاف‌پذیر بودن دانشگاه رقابت برای تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا را بسیار زیاد کرده است.

زندگی دانشجویی در پنسیلوانیا، تجربه گسترده‌ای از فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی را به همراه دارد و برای دانشجو فرصت کشف و علایق جدید را فراهم می‌سازد.

دانشگاه پنسیلوانیا، یکی از بالاترین آمار فارغ‌التحصیلانی که به عنوان مدیرعامل در شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند را دارد‌.

۸٫ دانشگاه پرینستون

دانشگاه پرینستون یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و یکی از برترین دانشگاه‌های تحقیقاتی جهان است؛ دو نفر از رئیس جمهوران آمریکا در دانشگاه پرینستون تحصیل کرده‌اند؛ همچنین افراد شناخته‌شده زیادی همچون میشل اوباما از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند.

این دانشگاه برنامه‌های متنوع اجتماعی و فرهنگی زیادی را ارائه می‌دهد و دانشجویان فرصت‌های فراوانی می‌یابند تا به علایق خود در کنار تحصیل نیز بپردازند.

۹٫ دانشگاه کرنل

یک دانشگاه بسیار بزرگ در نیویورک احاطه شده در فضای سبز و زیبایی‌های طبیعی است.

دانشگاه کرنل، دانشجویان را تشویق می‌کند عضو انجمن‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شوند.

دانشگاه کرنل اولین دانشگاهی است که مدرک روزنامه‌نگاری را ارائه داد؛ همچنین اولین دانشگاهی که زبان کشورهای آسیایی در آن تدریس می‌شد این دانشگاه بود.

نکته جالب در رابطه با این دانشگاه این است که، کرنل در میان ده دانشگاه برتر جهان از نظر کیفیت غذایی که تهیه می‌کنند، قرار دارد.

۱۰٫ دانشگاه شیکاگو

دانشگاه شیکاگو یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی است که در مرکز شهر شیکاگو، سومین شهر پرجمعیت آمریکا واقع شده است؛ این دانشگاه در بین تمام رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جزو ۱۰ دانشگاه برتر است.

امروزه تقریباً ۱۶ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که حدود یک چهارم آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند.

مروری بر مطالب گذشته

تا اینجا بورسیه تحصیلی در آمریکا را بررسی کردیم و شرایط کلی دریافت آن‌ها را گفتیم، با برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی آمریکا آشنا شدیم، هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا را را بررسی کردیم، به موضوع مهم کار در زمان تحصیل پرداختیم، انواع ویزای دانشجویی را با جزئیات شناختیم و شرایط اقدام برای ویزا را بررسی کردیم، در نهایت با ۱۰ مورد از برترین دانشگاه‌های آمریکا که مورد علاقه دانشجویان بین‌المللی است آشنا شدیم.

تحصیل در مدارس آمریکا

تحصیل در مدارس آمریکا مانند اکثر کشورهای دنیا ۱۲ سال است که شامل ۵ سال دبستان، ۳ سال متوسطه و چهار سال دبیرستان می‌باشد.

اما مهاجرت از طریق تحصیل در مدارس آمریکا و پذیرش دانش‌آموزان بین‌المللی در این مدارس آسان نیست.

مسیر راحت‌تر این است که دانش آموزان به همراه والدین خود اقامت آمریکا را به دست آورده باشند، یا یکی از ویزاهای ۲M-، ۲J- یا ۲F- را داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله تحصیل در آمریکا را از جنبه‌های مختلفی بررسی کردیم؛ از جزئیات ویزا، هزینه‌های زندگی، انواع ویزاهای تحصیلی، شرایط تحصیل در هر مقطع، بورسیه‌های مختلف و خیلی از موارد دیگر آگاه شدیم. اما نکته‌ای را که هر متقاضی تحصیل در آمریکا باید بداند این است که، اگر از مسیر درست برای این مهم اقدام نکند ممکن است که برای همیشه از تحصیل در آمریکا منع شود یا تحصیل خود را بخاطر اقدام نادرست و پذیرفته نشدن مدت‌های طولانی به تعویق بیندازد.

اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های آمریکا را دارید خوب است که در این راه از متخصصان کمک بگیرید تا بتوانید راحت‌تر و سریع‌تر به ویزای تحصیلی، بورسیه (درصورت نیاز) و در نهایت تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا، دست پیدا کنید.

مشاوران ما در مجموعه استادی پلن از مشاوره تا تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آمریکا همراه شما خواهند بود. می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید؛ کارشناسان استادی پلن آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشند.

منابع

https://blog.prepscholar.com/what-is-a-good-sat-score-a-bad-sat-score-an-excellent-sat-score

https://emigrationplus.com/%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B7%D8%B9-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7/

https://www.topuniversities.com/where-to-study/north-america/united-states/ranked-top-100-us-universities

https://malekpourlaw.com/%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7/

https://hamimohajer.com/immigration/usa/study-permit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان
موسسه مهاجرتی بین المللی پهنه بیکران علم