تحصیل پزشکی در مجارستان

کشور نسبتاً کم‌جمعیت مجارستان (Hungary) سالانه پذیرای تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌هایش است. این کشور زیبا در دسته کشورهای جهان اولی قرارگرفته و سیستم آموزش‌وپرورش آن مقبول جوامع اروپایی است و استاندارد بالایی را دارا هست.

یکی از محبوب‌ترین رشته‌های منتخب دانشجویان بین‌المللی در این کشور، رشته پزشکی است. به طور کلی ۴ دانشگاه در مجارستان وجود دارند که به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی درس ارائه می‌دهند و از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در مجارستان به حساب می‌آیند؛ که دانشگاه سملویس (Semmelvis)، دانشگاه دبرسن (Debrican)، دانشگاه سگد (Szged) و دانشگاه پکس (pècs) نام دارند.

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگر آسان‌تر است و کیفیت دانشگاه ‌های پزشکی در مجارستان در بالاترین حد ممکن قرار گرفته‌اند. به خاطر همین دلایل است که این کشور توجه مهاجران و دانشجویان زیادی را سالانه به خود جلب می‌کند. در ادامه می‌خواهیم درباره موضوعاتی همچون شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان، پذیرش تخصص پزشکی در مجارستان و هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان ،اطلاعات کامل‌تری در اختیار شما بگذاریم.

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

با اینکه مجارستان، پذیرای دانشجویان بین‌المللی در زمینه‌ی پزشکی هست، رقابت برای ورود به سیستم آموزش‌وپرورش عالی این کشور بسیار بالا است. با افزایش تقاضای چشمگیر دانشجویان برای صندلی‌های محدود خالی در دانشگاه ‌های پزشکی در مجارستان، رؤیای تبدیل شدن به یک پزشک در اروپا، نیازمند به تلاش و درس خواندن دارد. اگر پزشک شدن همیشه آرزوی شما بوده است، اما به نظر می‌رسد در کشور خود فرصت‌های کافی برای رسیدن به سطح مناسب برایتان مهیا نشده، می‌توانید برنامه‌های شش‌ساله پزشکی که به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می‌شود را در نظر بگیرید. برنامه‌های (کورس‌های) پزشکی در این کشور معمولاً ۶ ساله هستند و هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان در مقایسه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بسیار کم‌تر است.

لازم به ذکر است که در صورتی امکان پذیرش تخصص پزشکی در مجارستان در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که به زبان مجارستانی مسلط بوده و مدرک تخصصی این زبان را داشته باشید تا بتوانید به‌راحتی در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده و  از نظر درآمد پزشکی در مجارستان در شرایط ایده‌آلی قرار بگیرید و همچنین نکته دیگر این است که به دلیل اینکه به زبان رسمی این کشور درس می‌خوانید، هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان برای شما به‌طور قابل توجه‌ای کاهش می‌یابد. پس بنابراین شما می‌توانید با تلاش و کوشش فراوان شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان که آن‌چنان هم سخت نیست در دسترس شما قرار بگیرد.

در صورتی‌که می‌خواهید در این کشور تحصیل پزشکی خود را به سرانجام برسانید و بتوانید شرایط درآمد پزشکی در مجارستان را برای خود مهیا کنید، به برخی از نکات توجه فرمایید که در ادامه به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت:

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان

با توجه به شرایطی مانند ارزش ارز، هزینه‌های زندگی در مجارستان بسیار کمتر از سایر کشورهای اروپایی رده اول همچون آلمان و انگلستان است. بودجه‌ای که باید شما برای هزینه زندگی در مجارستان برای اجاره مسکن در نظر بگیرید به طور میانگین ماهانه حدود ۷۵۰ یورو (تقریباً ۹۵۰ دلار آمریکا) در ماه باید به صاحب‌خانه پرداخت نمایید. بااین‌حال، اگر قصد تحصیل در بوداپست را دارید، به خاطر داشته باشید با توجه به پایتخت بودن این شهر مقدار هزینه‌های آن نسبت به سایر مناطق و استان‌های این کشور گران‌تر است؛ بنابراین هنگام محاسبه هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان برای یک برنامه پزشکی عمومی و شش‌ساله به زبان انگلیسی تقریباً ۱۸ هزار دلار ایالات‌متحده است. بااین‌حال، این رقم می‌تواند با توجه به دانشگاه انتخابی و شرایط شما متفاوت باشد.

پذیرش تخصص پزشکی در مجارستان در مقطع کارشناسی

دانش جویان ملزم به شرکت و قبولی آزمون پزشکی در مجارستان هستند که شامل یک آزمون کتبی که مدت‌زمان آن دو ساعت و نیم است و باید به سؤالات چندگزینه‌ای گوناگونی در زمینه زیست‌شناسی، شیمی، انگلیسی و پزشکی عمومی پاسخ دهند. برای بخش شفاهی آزمون، یک استاد دانشگاه با دانشجویان در مورد موضوعات پزشکی مصاحبه و کنفرانس برگزار خواهد کرد، پس داشتن مهارت کافی انگلیسی برای اینکه بتوانید نظر استاد را در رابطه با کسب نمره جلب نمایید، یک الزام است.

تاریخ برنامه

دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند به تحصیل دندانپزشکی در مجارستان یا تحصیل پزشکی بپردازند، باید مدارک و الزامات خود را تا پیش از شروع ترم‌های دانشگاه تکمیل کرده و در دسترس دانشگاه قرار داده و در صورت پذیرش در آزمون پزشکی در مجارستان حاضر شوند. باید به یاد داشته باشید که درخواست زودهنگام قبل از اقدام رقبا که برای کسب جایگاه در دانشگاه های پزشکی در مجارستان در حال رقابت تحصیلی هستند، همیشه ایده خوبی است. در رابطه با زمان برگزاری آزمون پزشکی در مجارستان و درنهایت ثبت‌نام در دانشگاه موردنظر نیازمند این هستید که پیگیری‌های لازم را در قبال زمان تعیین‌شده که هر ساله برای هرکدام از دانشگاه‌ها متفاوت است را داشته باشید، در رابطه با این مسئله، باید اعلامیه‌های دانشگاه موردنظر را از وب‌سایت رسمی آن دریافت نمایید.

دانشگاه ‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در مجارستان و شرایط هریک از آن‌ها

همان‌طور که اشاره شد، دانشگاه‌ های پزشکی در مجارستان که دوره‌های خود را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند، دارای برنامه‌های ۶ ساله هستند که شامل سه سال پیش کارآموزی در کلینیک و دانشگاه، دو سال بالینی و یک دوره کارآموزی زیر نظر پزشکان برجسته این کشور است. روش‌های تدریسی که شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان را به بهترین شکل ممکن مهیا کرده‌اند، به سخنرانی‌ها، سمینارها، آموزش‌ها در دانشگاه، یادگیری گروهی و جلسات مهارت‌های بالینی با رویكرد سنتی برای آموزش پزشكی، انجام می‌گیرد.

موضوعات تحت پوشش در سه سال اول شامل آناتومی، فیزیولوژی، جنین‌شناسی، بافت‌شناسی، آسیب‌شناسی و بیوشیمی و بسیاری دیگر است. این دوره‌های بالینی در بیمارستان‌های بزرگ برگزار می‌شود، جایی که دانشجویان آموزش‌ها و تجارب مختلفی را در زمینه‌های تخصصی مانند قلب، اطفال، زنان و زایمان و روان‌پزشکی کسب می‌کنند.

لازم به ذکر است که دوره کارورزی فقط در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی انجام می‌شود. در نهایت دوره کارآموزی تضمین می‌کند که همه فارغ‌التحصیلان، زندگی پزشکی را تجربه کرده‌اند و قادر به درک نقش خود در تیم پزشکی و سلامت جامعه هستند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در مجارستان در سال‌های اولیه آموزش به زبان مجارستانی را ارائه می‌دهند. این یک موضوع بسیار مهم برای دانشجویان است؛ زیرا آن‌ها پس از اتمام دوره تحصیلی خود درصورتی‌که قصد ماندن در این کشور و اخذ اقامت مجارستان را دارند، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا شما نیاز دارید تا بتوانید با بیماران خود به راحتی با زبان رسمی کشور مجارستان ارتباط برقرار نمایید.

فارغ‌التحصیلی از یکی از چهار دانشکده پزشکی شرایط لازم را برای کار در سایر کشورهای اتحادیه اروپا را نیز فراهم می‌کند. در ادامه این مقاله که توسط موسسه مهاجرتی استادی پلن برای شما عزیزان محیا شده است به معرفی این چهار دانشگاه برتر مجارستان خواهیم پرداخت:

دانشگاه سملویس (Semmelvis)

دانشگاه سملویس که در پایتخت کشور مجارستان یعنی شهر بوداپست واقع شده‌است، با دارا بودن بیش از ۴۰۰۰ دانشجو یکی از بزرگ‌ترین و همچنین قدیمی‌ترین دانشگاه‌های مجارستان محسوب می‌شود (تأسیس سال ۱۷۶۹ میلادی) حدود ۵۰ درصد از دانشجویان آن بین‌المللی هستند.

این دانشگاه که پذیرش پزشکی عمومی در مجارستان در آن امکان‌پذیر است از استاندارد آموزشی بالایی در سطح جهانی برخوردار است و مورد تائید وزارت بهداشت ایران نیز قرار گرفته‌است.

دانشگاه سملویس علاوه بر فعالیت‌های آموزشی خود متعهد به ارائه بالاترین سطح مراقبت‌های بهداشتی پیشرو و انجام تحقیقات علمی پیشرفته در کلاس‌ها و بخش‌های بالینی است که نظیر آن در سراسر دنیا به‌ندرت پیدا می‌شود.

دانشگاه دبرسن (Debrican)

دانشگاه دبرسن که در شهر بسیار زیبای دبرسن واقع شده‌است در سال ۱۹۱۲ تأسیس شد.

دانشگاه دبرسن که به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی شناخته می‌شود، حدود سی هزار دانشجو و ۱۷۰۰ استاد و مربی را در خود جای داده است. این دانشگاه یکی از ۳ دانشگاه برتر مجارستان درزمینهٔ تحقیقاتی است و بیش از نیمی از اساتید این دانشگاه دارای مدرک PhD هستند.

این دانشگاه در انواع زمینه‌های تحصیلی فعالیت داشته و پذیرش تخصص پزشکی در مجارستان در این دانشگاه با بالاترین کیفیت ممکن به همراه تجهیزات پیشرفته صورت می‌گیرد. این دانشگاه را می‌توان به‌عنوان یکی از مؤسسات آموزش عالی برای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان در بالاترین سطح کیفی، مثال زد.

دانشگاه سگد (Szged)

دانشگاه سگد در سال ۱۸۷۲ تأسیس شد که برنامه‌ دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ۱۲ دانشکده که شامل دانشکده‌های هنر، علوم انسانی و علوم پزشکی است،برگزار می‌شود.

شرایط پذیرش پزشکی عمومی در مجارستان در دانشگاه سگد به این صورت بوده که در سال‌های اخیر به ازای هر ۱۰ دانشجو یک نفر مهاجر است. در این دانشکده علاوه بر تحصیل از طریق زبان مجاری و انگلیسی به زبان آلمانی نیز امکان‌پذیر است.

دانشگاه پکس (pècs)

دانشگاه پکس که یکی دانشگاه های پزشکی در مجارستان و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود در سال ۱۳۶۷ میلادی درب‌های خود را به سمت علاقه‌مندان به تحصیل گشود. این دانشگاه را به‌عنوان قدیمی‌ترین و اولین دانشگاه مجارستان شناخته می‌شود و با توجه به تغییرات در ۳۰ سال اخیر در اکثر رشته‌های این دانشگاه امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد. در این دانشگاه که یکی از بین‌المللی‌ترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شود میزبان بیش از ۴۵۰۰ دانشجو از ۱۱۰ کسور جهان است.

دانشگاه پکس شامل ۱۰ دانشکده است که یکی از آن‌ها به تحقیقات پزشکی مشغول است.

پذیرش تخصص پزشکی در مجارستان و درنهایت دریافت مدرک در این دانشگاه به زبان‌های انگلیسی و آلمانی امکان‌پذیر است و علاقه‌مندان می‌توانند با ارائه مدارک تخصصی این دو زبان به تحصیل در موسسه آموزش عالی پکس بپردازند.

سخن آخر

در این مقاله که توسط موسسه مهاجرتی استادی پلن برای شما مهیا شده بود به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان پرداختیم و شما را با دانشگاه‌های پزشکی این کشور که مورد تائید وزارت بهداشت ایران هستند آشنا کردیم.همان‌گونه که گفته شد در این کشور می‌توانید علاوه بر زبان رسمی این کشور یعنی مجاری، به زبان‌های انگلیسی و آلمانی به تحصیل پزشکی مشغول شوید اما طبیعتاً تحصیل در زبان‌های غیر از مجاری باعث می‌شود هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان برای شما افزایش یابد.

درصورتی‌که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه‌های مجارستان دارید یا حتی می‌خواهید مقاله‌های دیگری را درباره برترین دانشگاه‌های کشورهای اروپایی اطلاعات کسب کنید، می‌توانید بخش‌های دیگر وبلاگ ما را از وب‌سایت مطالعه نمایید.

منابع مورد استفاده برای نوشتن این مقاله

https://www.educations.com/study-abroad/university-of-debrecen/

https://www.mastersportal.com/universities/609/university-of-szeged.html

https://www.topuniversities.com/universities/university-szeged

https://international.pte.hu/study-programs

https://www.educations.com/study-abroad/university-of-pecs/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان
موسسه مهاجرتی بین المللی پهنه بیکران علم