تحصیل در مجارستان

مجارستان یک مقصد مطمئن برای دانشجویان بین‌المللی است؛ امروزه حدودا ۳۸۵۰۰ دانشجو بین‌المللی در دانشگاه‌های مجارستان مشغول به تحصیل هستند. این کشور با داشتن دانشگاه‌های عالی، کیفیت زندگی بالا و هزینه‌های کم، ویژگی‌های لازم برای جذب دانشجویان را دارد.

کشور مجارستان در اروپا واقع شده است و جمعیت آن حدوداً ۱۰ میلیون نفر است که نزدیک به ۲ میلیون نفر آن در پایتخت این کشور، شهر بوداپست زندگی می‌کنند؛ از شهرهای مهم دانشجویی این کشور می‌شود به پچ، سگد و دبرسن اشاره کرد.

ده‌ها دانشگاه در سرتاسر این کشور صدها برنامه‌ تحصیلی‌ را به طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند؛ اگر به دنبال آموزش، با کیفیت بالا هستید، مجارستان جای مناسبی برای شما است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا تحصیل در مجارستان را با جزئیات بررسی کنیم.

شرایط تحصیل در مجارستان

برای ورود به دانشگاه‌های مجارستان نیاز به انجام آزمون ورودی است. تحصیل در مجارستان برای دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی در سه مقطع ابتدایی، دبیرستان و دانشگاه امکان پذیر است و تحصیلات عالیه نیز در این کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا صورت می‌پذیرد. دانشجویان در هنگام تحصیل می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند؛ همچنین شرایط تحصیل بدون مدرک زبان نیز در این دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است.

تحصیل در مقطع کارشناسی

تحصیل کارشناسی در مجارستان سه تا چهار سال به طول می‌انجامد و متقاضیان برای تحصیل در این مقطع باید ۱۲ سال تحصیل اجباری را گذرانده باشند و مدرک دیپلم خود را ارائه دهند، اما ملزم به ارائه مدرک زبان نیستند.

دانشجو در دوران لیسانس می‌تواند تا ۲۰ ساعت در هفته و بدون محدودیت آخر هفته‌ها و تعطیلات کار کند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

برای ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در مجارستان نیاز به مدرک لیسانسی است که مورد تایید دانشگاه مورد نظر باشد. تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های مجارستان یک تا دو سال به طول می‌انجامد.

۲۰ ساعت کار در هفته و کار در آخر هفته و تعطیلات بدون محدودیت زمانی در این مقطع نیز قابل انجام است.

تحصیل در مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های مجارستان سه تا چهار سال می‌باشد و به دو حالت انجام می‌پذیرد؛ حالت اول زمانی است که دانشجو از بورسیه‌های تحصیلی دکترا استفاده می‌کند؛ برای استفاده از این بورسیه‌ها باید مدرک زبان با نمره بالا را به دانشگاه ارائه دهد؛ حالت دوم زمانی است که دانشجو خودش هزینه‌های تحصیل را پرداخت می‌کند و مستلزم به ارائه مدرک زبان نیست.

مثل دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، هنگام تحصیل دکترا در مجارستان نیز دانشجو می‌تواند ۲۰ ساعت در هفته و در مدت تعطیلات بدون محدودیت ساعت به کار بپردازد.

آیا تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟

در دانشگاه‌های مجارستان برای زبان‌های آلمانی، انگلیسی و مجاری برنامه‌های تحصیلی وجود دارد (البته تعداد محدودی دوره به زبان‌های دیگری از جمله فرانسوی و روسی نیز وجود دارد) و درصورتی که دانشجویان تسلط کامل به زبان برنامه تحصیلی خود داشته باشند، می‌توانند بدون ارائه مدرک زبان به تحصیل مشغول شوند؛ البته قبل از ورود به دانشگاه‌های مجارستان، دانشجویان باید دوره‌ای یک ساله را در کالج طی کنند و دروس پیش نیاز را مطالعه کنند و یادگیری زبان نیز جزئی از این دوره یک ساله می‌باشد.

در صورتی که دانشجو برای ورود به دانشگاه ملزم به ارائه مدرک زبان باشد، نمرات آن در مقطع کارشناسی برای آزمون آیلتس حداقل ۶ و برای تافل بین ۶۰ تا ۸۰ و در مقطع کارشناسی ارشد آیلتس حداقل ۶.۵ و تافل ۷۰ تا ۹۰ می‌باشد‌.

بهترین دانشگاه های مجارستان برای تحصیل

دانشگاه‌های مجارستان از افزایش روز افزون دانشجویان بین‌المللی در این کشور استقبال می‌کنند و هر ساله دوره‌های بیشتری را به زبان‌های غیر از مجاری (اکثرا انگلیسی) ارائه میدهند.

دانشگاه‌های مجارستان نیز با سیستم بولونیا (سیستم آموزشی کشورهای اروپایی) فعالیت می‌کنند. در ادامه مقاله بررسی ۵ دانشگاه برتر مجارستان در رتبه‌بندی جهانی QS می‌پردازیم.

  • دانشگاه سگد: این دانشگاه یکی از بهترین موسسات آموزش عالی مجارستان و اروپا است که در شهر سگد واقع شده است. این دانشگاه به علت تحقیقات و دستاوردهای علمی در دنیا شناخته شده است. بیشتر دوره‌های تحصیلی آن به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.
  • دانشگاه Eötvös Loránd: این دانشگاه که در بوداپست واقع شده است یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های مجارستان است. از فارغ التحصیلان این دانشگاه می‌توان به چهار برنده جایزه نوبل و بسیاری از دانشمندان مشهور جهان اشاره کرد. در حال حاضر حدود ۲۸ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که حدود ۲ هزار نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند.
  • دانشگاه دبرسن: این دانشگاه در دومین شهر بزرگ مجارستان، دبرسن قرار گرفته است و بسیار مورد استقبال دانشجویان بین‌المللی است و دوره‌های زیادی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.
  • دانشگاه کوروینوس بوداپست: این دانشگاه از برجسته‌ترین موسسات آموزشی مجارستان در زمینه اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی است. در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
  • دانشگاه اقتصاد و فناوری بوداپست: در این دانشگاه برنامه‌های تحصیلی به طیف وسیعی از زبان‌ها مانند مجاری، انگلیسی، آلمانی، روسی و فرانسوی تدریس می‌شود؛ همچنین این دانشگاه یکی از شاخص‌ترین موسسات آموزشی در زمینه فناوری و قدیمی‌ترین موسسه فناوری جهان است.

از دیگر دانشگاه‌های برجسته مجارستان که از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کند می‌توان به دانشگاه پچ، قدیمی‌ترین دانشگاه مجارستان، دانشگاه سنت استفان، دانشگاه Miskolc و دانشگاه سملویس اشاره کرد.

مروری بر مطالب

تا اینجای مقاله به این موضوع پرداختیم که مجارستان زیبا به علت آموزش خیلی خوب و هزینه‌های پایین یکی از محبوب‌ترین کشورهای اروپا برای تحصیل است.

در ادامه شرایط تحصیل در مجارستان را بررسی کردیم؛ به آزمون ورودی و ساعات کار دانشجویان در هفته اشاره کردیم؛ به جزئیات تحصیل در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پرداختیم؛ راجع به موضوع مدرک زبان برای تحصیل در مجارستان صحبت کردیم و با پنج تا از بهترین دانشگاه‌های مجارستان یعنی دانشگاه سگد، دانشگاه Eötvös Loránd، دانشگاه دبرسن، دانشگاه اقتصاد و فناوری بوداپست و دانشگاه کوروینوس اشاره کردیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا موضوعات دیگری همچون بورسیه تحصیلی، هزینه‌ها، ویزای تحصیلی و تحصیل در مدارس مجارستان را بررسی کنیم.

بورسیه تحصیلی در مجارستان

یکی از دلایلی که مجارستان بین دانشجویان بین‌المللی محبوب است، بورس تحصیلی دولت مجارستان یا  Stipendium Hungaricum است. بورس تحصیلی شامل هزینه‌های تحصیل، بیمه پزشکی، کمک هزینه مسکن و کمک هزینه زندگی است که سالانه به ۵ هزار دانشجو از بیش از ۷۰ کشور دنیا در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد.

هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان

شهریه دانشگاه‌های مجارستان در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار مناسب‌تر است و وابسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی حدوداً سالانه ۲۵۰۰ تا ۳ هزار یورو می‌شود؛ اما تحصیل در رشته‌های مهندسی ممکن است به ۵ هزار یورو در سال نیز برسد. هزینه دانشگاه در رشته‌های گروه پزشکی معمولاً بین ۶ هزار تا ۸ هزار یورو در سال می‌شود.

زندگی دانشجویی نیز در مجارستان بسیار مقرون به صرفه است؛ با توجه به اینکه هزینه زندگی متناسب با فاکتورهای زندگی هر شخص از جمله سبک زندگی تعیین می‌شود، نمی‌توان به طور قطع در رابطه با هزینه‌های زندگی در مجارستان صحبت کرد؛ با این حال می‌توان گفت با درنظر گرفتن محل اقامت، غذا، حمل و نقل و سایر موارد این چنینی در شهر بزرگی مثل بوداپست با هزینه‌ای ماهانه حدودا ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو می‌شود زندگی دانشجویی داشت.

ویزای تحصیلی مجارستان

هر دانشجویی باید قبل از ورود به مجارستان برای دریافت ویزای تحصیلی در این کشور اقدام کند؛ روند دریافت این ویزا ممکن است یک تا سه ماه طول بکشد.

برای دریافت ویزا تحصیل در مجارستان باید مدارک زیر ارائه شود:

  • اصل و کپی مدارک شناسایی دانشجو؛
  • مدارک تحصیلی دانشجو از جمله ریز نمرات او؛
  • پاسپورت؛
  • نامه پذیرش دانشگاه؛
  • سه قطعه عکس؛
  • ارائه مدرکی که نشان‌دهنده تمکن مالی فرد برای پوشش هزینه‌های زندگی در مجارستان است؛
  • فیش واریزی شهریه دانشگاه.

تحصیل در مدارس مجارستان

تحصیل در مدارس مجارستان از ۳ سالگی شروع می‌شود اما سه سال اول اختیاری است و از ۶ سالگی اجباری می‌شود و تحصیل اجباری تا ۱۸ سالگی نیز ادامه دارد. مدرسه ابتدایی در مجارستان از دو دوره تشکیل می‌شود که روی هم رفته هشت سال به طول می‌انجامد و به هشت سطح تقسیم می‌شود.

سطح اول برای کودکان در سن ۶ تا ۷ سال، سطح دوم برای کودکان در سن ۷ تا ۸ سال، سطح سوم برای ۸ تا ۹ ساله‌ها، سطح چهارم شامل ۹ تا ۱۰ ساله‌ها، سطح پنجم برای ۱۰ تا ۱۱ ساله‌ها، سطح ششم برای ۱۱ تا ۱۲ ساله‌ها، صفحه هفتم ۱۲ تا ۱۳ سال و سطح هشتم نوجوانان ۱۳ تا ۱۴ ساله هستند.

مقطع دبیرستان نیز به دو دوره تقسیم می‌شود.

دانش آموزان پس از ورود به مقطع دبیرستان در سن ۱۴ سالگی می‌توانند تا ۲۰ سالگی در این مقطع تحصیل کنند. بسته به دوره تحصیلی که انتخاب می‌کنند زمان آن متفاوت است.

برای دانش‌آموزان بین‌المللی علاوه بر آزمون ورودی، دانش‌آموز باید یک دوره آمادگی نیز پیش از ورود به مدرسه بگذراند.

مدارس بین‌المللی مجارستان برای ثبت‌نام دانش آموزان بین‌المللی بوجود آمده است و یکی از این مدارس، مدرسه بین‌المللی آمریکایی بوداپست می باشد که به صورت شبانه روزی است و در کلیه مقاطع تحصیلی به دانش‌آموزان خدمات آموزشی ارائه می‌دهد.

اما این مدرسه، تنها مدرسه بین‌المللی مجارستان نیست و مدارس بین‌المللی دیگری نیز پذیرای دانش‌آموزانی از سراسر جهان هستند.

کلام پایانی

دلایل زیادی وجود دارد که مجارستان را به یکی از اولین انتخاب‌های دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌کند؛ از این دلایل می‌توان به آموزش با کیفیت بالا و شهریه‌های مقرون به صرفه که دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌دهند، در کنار این واقعیت که مجارستان یک کشور مدرن و ایمن است، هزینه‌های زندگی در آن نیز از سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است، همچنین کشوری متنوع و چند فرهنگی که می‌تواند تجربه‌های زیادی را برای دانشجویانی که به این کشور مهاجرت می‌کنند، رقم بزند؛ در کنار تمام این ویژگی‌ها مجارستان با داشتن برخی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در خاک خود دستی طولانی در آموزش عالی دارد.

در این مقاله به موضوع تحصیل در مجارستان پرداختیم، تحصیل در تمام مقاطع را بررسی کردیم، با بورسیه‌ مهم این کشور آشنا شدیم، جزئیات دریافت ویزا را گفتیم و هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را بررسی کردیم.

اگر سوالی دارید و به اطلاعات بیشتری نیاز دارید یا قصدتان تحصیل در مجارستان است، می‌توانید با کارشناسان ما در استادی پلن تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و در روند دریافت ویزای تحصیلی مجارستان کنار شما باشند. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

منابع

https://www.study.eu/country/hungary

https://www.topuniversities.com/where-to-study/europe/hungary/guide

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان
موسسه مهاجرتی بین المللی پهنه بیکران علم