اقامت بعد از تحصیل در اسپانیا

اسپانیا همواره در لیست ۵ کشور برتر اروپایی قرار دارد که دانشجویان بین‌المللی برای پیشرفت دانش خود انتخاب می‌کنند؛ این کشور شگفت انگیز دارای فرصت‌های یادگیری عالی، فرهنگ زیبا، آب و هوای شگفت انگیز و بناهای تاریخی است.

اگر دوران تحصیل خود را در اسپانیا به پایان رسانده‌اید اکنون با جستجوی کار یا شروع یک پروژه تجاری اقامت آسان‌تر خواهد بود.

اکثر دانشجویان بین‌المللی که برای آموزش و تحصیل به اسپانیا می‌روند علاقه‌مند هستند که پس از اتمام تحصیل شاغل شوند؛ البته، دانشجویان می‌توانند هنگام تحصیل شغل پاره وقت در اسپانیا داشته باشند.

شرایط کار در اسپانیا

چیزی که هر دانشجوی بین‌المللی که در اسپانیا تحصیل می‌کند باید بداند این است که پس از اتمام دوران تحصیل ویزای دانشجویی به پایان می‌رسد و فرد مجبور به ترک اسپانیا خواهد شد و برای اینکه به زندگی در این کشور ادامه دهد باید ویزای کار بگیرد؛ پیدا کردن کار در اسپانیا می‌تواند کمی سخت باشد زیرا کارفرماها در اسپانیا ترجیح می‌دهند که از افراد بومی اسپانیا برای کسب و کارهای خود استفاده کنند.

مقاله پیش‌نهادی: تحصیل در اسپانیا

ویزای جستجو کار

ویزای جستجوی کار مجوز اقامتی است که به شهروندان، غیر از شهروندان اتحادیه اروپا که تحصیلات خود را در اسپانیا به پایان رسانده‌اند اعطا می‌شود و به آنها این اجازه را می‌دهد که به مدت یک سال بتوانند دنبال کار بگردند یا کسب و کار خود را تاسیس کنند.

مزایای این ویزا موقت:

این ویزا مانند ویزای دانشجویی این امکان را به فرد می‌دهد که همسر یا فرزندان خود را به اسپانیا بیاورد و در این یک سال نیز خانواده می‌توانند فرد را همراهی کنند.

روند دریافت این ویزا سریع است و حداکثر ۲۰ روز طول میکشد.

 آیا با داشتن این ویزا می‌توان مشغول به کار شد؟

باید گفت در این مورد شبهه‌ای وجود دارد؛ برخی منابع می‌گویند که با داشتن این ویزا اجازه کار را ندارید.

 این ویزا پلی برای گرفتن مجوز کار است؛ بنابراین هنگامی که پیشنهاد کاری پیدا کردید، باید مراحل درخواست مجوز کار را شروع کنید (حتی اگر از قبل به طور قانونی در اسپانیا زندگی کنید) تا بتوانید کار کنید.

حتی اگر نتوانید با این ویزا کار کنید، این ویزا یک قدم ضروری برای بدست آوردن کار است.

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی چگونه در اسپانیا کار پیدا کنم؟

بسیاری از دانشجویان، پس از پایان تحصیلات، می‌خواهند ارتباط با محیط کار را تجربه کنند، آنها بلافاصله به دنبال پیشنهاد کار در اسپانیا هستند؛ گروهی دیگر آنقدر شجاع هستند که پروژه خود را شروع می‌کنند، بنابراین یک شرکت تأسیس می‌کنند.

آنها در گذشته با دو مشکل روبرو بوده‌اند:

۱٫ کمبود وقت قانونی

اول از همه باید به این موضوع اشاره کنم که ویزای دانشجویی زمان کافی برای پیدا کردن کار به آن‌ها نمی‌داد؛ همانطور که پیش از این اشاره کردم این ویزا فقط تا پایان زمان تحصیل معتبر است و در صورتی که فرد دیگر محصل نباشد تمدید نمی‌شود.

این زمان توسط دانشگاه با توجه به مدت زمانی که دانشجو برای تحصیل نیاز دارد تعیین می‌شود.

۲٫ زمان ناکافی ویزای دانشجویی

در گذشته گرفتن اجازه کار به عنوان دانشجو می‌توانست پیچیده باشد بخصوص اگر شما فقط یک سال در اسپانیا تحصیل کرده بودید، زیرا در این صورت فقط می‌توانستید به عنوان یک کارگر با صلاحیت عالی اجازه کار بگیرید.

دریافت مجوز کار منظم به عنوان دانشجو حداقل به ۳ سال ویزای دانشجویی در این کشور نیاز داشت.

این وضعیت از سال ۲۰۱۸ تغییر کرده است؛

اکنون به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، پس از اتمام تحصیل با درخواست اجازه اقامت برای دانشجویانی که به دنبال کار هستند، اجازه اقامت در این کشور را دارید.

شما می‌توانید این روش را ۶۰ روز قبل یا ۹۰ روز پس از اتمام تحصیل در اسپانیا شروع کنید، و این شرایط به شما امکان می‌دهد که حداکثر ۱۲ ماه در آنجا بمانید تا کار پیدا کنید یا پروژه تجاری خود را شروع کنید. بنابراین محدودیت زمانی حل شده است.

بعلاوه‌، نیازی نیست که این کار خیلی سطح بالا باشد، شما می‌توانید برای کار در هر شرکتی در قلمرو اسپانیا مجوز کار منظم دریافت کنید.

بنابراین، همانطور که مشاهده می‌کنید این شرایط مسیر را برای پیدا کردن شغل هموار می‌کند؛ ابتدا می‌توانید یک سال در کشور تحصیل کنید، سپس ویزای جستجوی کار را دریافت کنید و در آخر کار در یک شرکت را شروع کنید.

برای دریافت ویزای جستجو کار چه شرایطی نیاز است؟

اول از همه، دانشجو باید تحصیلات خود را تمام کرده باشد؛ این تحصیلات باید حداقل سطح ۶ باشد که معادل لیسانس است، و همچنین می‌تواند یک مدرک کارشناسی ارشد (سطح ۷) یا Ph.D (سطح ۸) باشد؛

بیمه درمانی داشته باشد؛

باید ثابت بشود که فرد استقلال مالی دارد و در مدت زمان یک سال جستجوی کار، شرایط مالی مناسب برای اقامت در کشور را داشته باشد؛

تحصیل در همه دانشگاه‌ها و موسسات شامل این ویزا نمی‌شود و دانشگاه باید در لیست ارائه شده توسط دولت باشد.

اشتغال پس از دریافت ویزای جستجوی کار

همانطور که اشاره کردم، با ویزای جستجوی کار فرد ۱۲ ماه فرصت خواهد داشت تا در اسپانیا کار پیدا کند.

در صورت اشتغال در مدت زمان این دوازده ما با دو مورد روبرو هستیم:

حالتی که فرد در شرکتی مشغول به کار می‌شود یا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کند.

اقامت از طریق خوداشتغالی

این مورد برای زمانی است که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنید؛ در این حالت دو روش پیش رو است: انجام آن از طریق ویزای کارآفرینی (اگر پروژه شما نوآورانه است و شامل سطح بالایی از فناوری است) ، یا اقدام از روش معمول.

اقامت از طریق کارمندی

برای این ویزا نیاز به شغلی در راستای تحصیلات و مهارت‌هایی باشد که در آن مدت در اسپانیا آموخته‌اید.

برای اقامت در اسپانیا انواع مختلفی از ویزا وجود دارد در ادامه نگاهی به آ‌ن‌ها می‌اندازیم:

ویزای سرمایه‌گذاری: برای کسانی است که در یک تجارت در اسپانیا سرمایه‌گذاری می‌کنند و همچنین در شرایط خاص برای کسانی که در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ویزای کسب‌وکار: اگر برای اهداف تجاری به اسپانیا نقل مکان می‌کنید، باید ویزای تجاری یا اجازه کار درخواست کنید؛ این نوع ویزا به افرادی داده می‌شود که شرایط لازم را داشته و مهارت‌های خاصی را که در آن صنعت مورد نیاز است، تخصصی مانند مهندسی و پزشکی گرفته تا هنری و ورزشی.

دریافت ویزا از طریق ازدواج: این ویزا از طریق ازدواج با یک شهروند اسپانیایی انجام پذیر است؛ یک سال پس از ازدواج فرد می‌تواند برای اقامت دائم اقدام کند.

اقامت دائم

هنگامی که ۵ سال بدون وقفه در اسپانیا زندگی کردید، واجد شرایط درخواست اقامت طولانی مدت یا دائمی هستید که اجازه می‌دهد به طور نامحدود مانند دیگر شهروندان اسپانیایی، در اسپانیا اقامت داشته باشید؛

همچنین پس از ۱۰ سال زندگی در اسپانیا، می‌توانید برای تابعیت اسپانیا اقدام کنید؛ تنها راه دیگر برای اخذ تابعیت اسپانیا از طریق ازدواج یا داشتن پدر و مادر اسپانیایی است.

این مقاله یک راهنما برای روند ویزا شما است؛ شرایط ارائه درخواست ویزا به نوع ویزا انتخاب شده، مجوز و همچنین شرایط خاص متقاضی بستگی دارد؛ توصیه می‌شود قبل از شروع روند مهاجرت افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و برای این کار، شما می‌توانید با سفارت یا کنسولگری و همچنین یکی از مشاورین ما در استادی پلن که در زمینه مهاجرت به اسپانیا تخصص دارند تماس بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان
موسسه مهاجرتی بین المللی پهنه بیکران علم