تحصیل پزشکی در انگلستان

در حقیقت، امروزه کشورهای زیادی وجود دارند که توانسته‌اند با جذب دانشجویان بین المللی و اعطای تسهیلات ویژه دانشجویی به مهاجرین و در نهایت به‌کارگیری این قشر جوان ، هم سطح علمی کشور خود را بالا ببرند و هم بتوانند کمبود نیروی کار را در سرزمین خود را جبران کنند.

 انگلستان یکی از این کشورها است که توانسته با فراهم کردن شرایط تحصیلی ویژه، نظیر دانشگاه‌های فوق‌العاده پیشرفته، آموزش و تربیت به زبان انگلیسی، نظر محصلان را به خود جلب کند.

یکی از مهم‌ترین و دشوارترین رشته‌های دنیا که دستیابی به مدرک آن نیاز به تلاش و تخصص فراوانی دارد، رشته پزشکی است. کشور انگلیس، با داشتن دانشگاه‌هایی که رتبه جهانی آن‌ها پس از دانشگاه های آمریکا قرار گرفته است و همچنین استخدام اساتید فوق‌العاده مجرب،فرصت تحصیل پزشکی انگلستان را به اولین اولویت محصلان مهاجر باهوش، تبدیل کند.

این مقاله توسط کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آباد آزاد آرام به جهت آشنایی شما عزیزان با شرایط تحصیل پزشکی در انگلستان تهیه و منتشر شده است؛ از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما هستید؛ متشکریم.

نگاهی به خصوصیات کشور انگلستان

قبل از اینکه به بررسی شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان بپردازیم، لازم است تا شما را با برخی اطلاعات درباره این کشور، بیشتر آشنا کنیم که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

  • مساحت انگلستان ۱۳۰۳۹۵ کیلومتر مربع و جمعیت مردم این کشور، مطابق با آخرین سرشماری رسمی، بیش از  ۵۴ میلیون نفر بوده است؛
  • مردم این کشور به زبان انگلیسی صحبت می کنند و لهجه بریتیش را دارا هستند؛
  • ارز رسمی انگلستان، پوند نام دارد و حرف اختصاری آن، (GBP) است؛
  • پایتخت کشور انگلستان شهر بسیار معروف و مرفه نشین لندن است که دانشگاه‌های بسیار معتبری در آن وجود دارد؛
  • دولت انگلستان تحت مشروطه سلطنتی و زیر نظر ملکه انگلیس، اداره می‌شود.

چرا تحصیل پزشکی در انگلستان انتخاب مناسبی است؟

دلایل مهم و بسیار زیادی وجود دارد که دانشجویان مهاجر، تحصیل پزشکی در انگلستان را به عنوان هدف خود و در نهایت، یافتن شغل و داشتن یک زندگی آرام و سطح بالا، انتخاب می‌کنند. در این بخش از مقاله به بررسی چهار دلیل مهم این امر خواهیم پرداخت:

تحصیل در بالاترین سطح از آموزش عالی

شما برای تحصیل تخصص پزشکی در انگلستان می‌توانید از میان ۷۰ دانشگاه این کشور که طبق رتبه‌بندی جهانی QS(QS World University Rankings) رتبه بالایی را به خود اختصاص داده اند دانشگاه خود را انتخاب کرده و در بالاترین سطح آموزشی به تحصیل علم پزشکی مشغول شوید همچنین در صورت اعطای بورسیه تحصیلی توسط دولت انگلیس می‌توانید تحصیل رایگان پزشکی در انگلستان را تجربه کنید.

خدمت به کشور خود

شما با استفاده از تحصیل پزشکی انگلستان ،دانش کاربردی پزشکی را در بالاترین ارزش از لحاظ مدرک، فراگرفته و و می توانید در کشور خود، هرچه سریع تر شغل مربوطه را پیدا کنید؛ همچنین با یادگیری این حرفه می‌توانید از طریق آموزش‌هایی که در دانشگاه‌های برتر این کشور دیده‌اید به پیشرفت کشور و مردم خود کمک شایانی داشته باشید.

تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی

به علت اینکه زبان انگلیسی، به عنوان زبان بین‌المللی جوامع پزشکی شناخته می شود، این ویژگی، یکی از مهم‌ترین دلایل تحصیل تخصص پزشکی در انگلستان به شمار می‌آید به این دلیل که لازم نیست زبان‌های سخت و دشوار دیگر کشورها را فرا بگیرید، تسلط به گفتار انگلیسی می‌تواند سرعت درک مطالب شما را بهبود ببخشد.

بهره‌مندی از تحقیقات پزشکی انگلستان

آخرین دلیل ما برای تحصیل پزشکی در انگلستان از این رو است که کشور انگلستان پس از ایالات‌متحده آمریکا در رتبه دوم تحقیقات پزشکی قرار دارد، شما می‌توانید در کنار تحصیل در این رشته در سمینارها و کنفرانس‌های پزشکان برجسته‌ای که از سراسر نقاط دنیا به این کشور مراجعه می‌کنند، حضور پیدا کنید و از این طریق، اطلاعات بسیار با ارزشی کسب کرده که دست‌یابی نظیر آن‌ها در سراسر دنیا، دشوار است.

نگاهی اجمالی به تحصیل پزشکی در انگلستان

تحصیل پزشکی در انگلستان برای دانشجویان علاقه‌مند به صورت یک آزمون رقابتی در میان دیگر محصلان برگزارشده و هر ساله هزاران دانشجو، از بومی‌های منطقه گرفته تا محصلان مهاجر از سراسر جهان،از این طریق، مورد پذیرش دانشگاه‌های پزشکی کشور انگلستان قرار می‌گیرند.

اگر نمرات دوره تحصیلی که در کشور خود گذرانده‌اید و همچنین نمره شما در آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور طبق استانداردهای آموزش‌وپرورش انگلیس یعنی در بالاترین سطح باشند شما می‌توانید به تحصیل در برترین دانشگاه‌های این سرزمین، مشغول شوید.

کشور انگلستان به دلیل اینکه در سال ۱۹۴۸ سرویس بهداشت ملی (National Health Service) که به اختصار NHS نامیده می‌شود را در تمام سطح کشور راه‌اندازی کرده؛ توانسته است به بیمارانی که در شرایط خاص یک بیماری هستند، خدمات رایگان را ارائه دهد و جالب است بدانید که هزینه‌های آن نظیر دستمزد پزشکان از طریق مالیات گرفته شده از مردم تأمین می‌شود؛

به همین منظور برای تحصیل تخصص پزشکی در انگلستان، وزارت بهداشت این کشور با همراهی دولت آن تصمیم گرفته‌اند دانشجویان پزشکی زیادی را در راه خدمت در این سرویس، آموزش دهند و آن‌ها را جذب به کار کنند.

برای اینکه بتوانید تحصیل پزشکی در انگلستان مشغول شوید، لازم است که به عنوان دانشجوی مقطع کارشناسی، تحصیل خود را در این کشور آغاز کنید. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل پزشکی در انگلستان به طور معمول از ۱۸ یا ۱۹ سالگی در این دوره ثبت‌نام می‌کنند و به طور معمول این دوره طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ۵ سال طول می‌کشد.

دانشجویان پس از این‌که دوره کارشناسی را با موفقیت پشت سر گذاشتند، باید دوره جدیدی را به مدت دو سال در دانشگاه خود یا یک بیمارستان، به منظور ادامه تحصیل تخصص پزشکی در انگلستان در زمینه‌های مختلف پزشکی که به نام «سال‌های آموزشی پایه» شناخته می‌شود، دوره را بگذرانند.

در این مرحله که دانشجویان زیر نظر سرویس بهداشت ملی (NHS) به گذراندن دوره آموزشی و کسب تجربه مشغول هستند و به خدمت ۲ ساله نیز در این کشور معروف است؛ خواهند پرداخت و پس از اتمام مدت‌زمان ۲ ساله این دوره، می‌توانند انتخاب کنند که در کدام بخش از رشته پزشکی تصمیم دارند، تخصص خود را دریافت کنند.

تحصیل تخصص پزشکی در انگلستان به ۶۰ زیرمجموعه تقسیم‌بندی می‌شوند که طیف گوناگونی از تخصص‌های پزشکی را در اختیار شما علاقه‌مندان قرار می‌دهد و باعث می‌شود که تخصص خود را با آگاهی کامل و علاقه آغاز کنند.

زمینه‌های تخصص رشته پزشکی به طور کلی در دسته‌های زیر، قرار می‌گیرد:

  • بیهوشی اتاق عمل؛
  • پزشکی عمومی؛
  • داروشناس؛
  • روان‌پزشکی؛
  • رادیولوژی؛
  • عمل جراحی.

جالب است بدانید هر یک از این تخصص‌ها، زیر مجموعه خاص خود را دارا هستند. با توجه به اینکه هزینه تحصیل پزشکی در تمامی کشورها مخصوصا انگلستان بالا است می‌توانید با دریافت بورسیه تحصیلی در تمامی این رشته‌ها، تحصیل رایگان پزشکی در انگلستان را کسب کنید.

آزمون‌های ورودی تحصیل پزشکی در انگلستان

همان‌گونه که گفته شد برای تحصیل پزشکی در انگلستان شما نیازمند به شرکت در آزمون ورودی هستید و به طور کلی برای ثبت نام در دانشگاه‌های این کشور سه آزمون مختلف وجود دارد که باید در یکی از آن‌ها شرکت داشته باشید و از این طریق، شایستگی خود را برای تحصیل در این رشته، ثابت نمایید. در ادامه به معرفی و توضیح این آزمون‌ها خواهیم پرداخت.

آزمون UCAT

آزمون UCAT که استعدادیابی بالینی دانشگاه (University Clinical Aptitude Test) نام دارد. هرساله توسط کشورهای انگلستان استرالیا و نیوزلند برای رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی برگزار می‌شود.

این امتحان که در ماه می انجام می‌گیرد، مناسب افرادی بوده که می‌خواهند تخصص دندانپزشکی در انگلستان را دریافت کنند.لازم است، نسبت به آمادگی برای آن اقدامات لازم را انجام دهید و بتوانید در موقع مقرر در آزمون، شرکت کنید. نیاز به ذکر است که در حال حاضر حدود ۳۰ دانشگاه پزشکی سراسر جهان که معروف‌ترین آن‌ها در کشور انگلستان واقع‌شده‌اند، این آزمون را معتبر دانسته و یکی از راهکارهای جذب دانشجویان با استعداد است.

آزمون BMAT

آزمون BMAT که پذیرش بیومدیکال (BioMedical Admissions Test) نام دارد، یک امتحان استعدادیابی است که برای رشته‌های پزشکی، علوم پزشکی و دندان‌پزشکی که در برخی از دانشگاه‌های انگلستان، سنگاپور، اسپانیا، مالزی، تایلند، مجارستان، کرواسی و هلند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 این آزمون در دو نوبت در طول سال برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در دوره اول آن در ماه آگوست ثبت‌نام کرده و در ماه سپتامبر به محک زدن دانسته‌های خود بپردازند؛ همچنین ثبت‌نام دوره دوم این امتحان در ماه سپتامبر انجام شده و در ماه اکتبر برگزار می‌شود. آزمون بیومدیکال، مورد اعتبار دانشگاه آکسفورد انگلستان است و از این طریق علاقه‌مندان می‌توانند برای تحصیل تخصص پزشکی در انگلستان، اقدام کنند.

آزمون GAMSAT

یکی دیگر از آزمون‌هایی که به ‌عنوان یکی از شرایط ورود به دانشگاه‌های انگلستان محسوب می‌شود امتحان GAMSAT (Graduate Medical School Admissions) است که برای انتخاب داوطلبان متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، بینایی‌سنجی، پزشکی، داروسازی و دامپزشکی در دانشگاه‌های استرالیا، انگلیس و ایرلند، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان

به طور میانگین هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان سالیانه حدود  ۳۵ هزار  یورو برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده، اما این شرایط بسته به دانشگاهی که برای تحصیل پزشکی انگلستان اقدام می‌کنید، متفاوت است.

همچنین دلایل دیگری ازجمله مسکن و خوردوخوراک وجود دارد که می‌تواند هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان را بالاتر ببرد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های انگلستان

بدون شک همه ما می‌دانیم که تحصیل پزشکی درانگلستان بسیار گران‌قیمت است و با توجه به این که هر ترم پزشکی در این کشور به صورت سالیانه تعیین شده و هر سال باید هزینه قابل‌توجهی را به شهریه اختصاص دهند؛ برخی از دانشگاه‌های این کشور، تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار دانشجویان مهاجری که علاقه‌مند به مطالعه رشته پزشکی هستند و می‌خواهند پس از آن در این کشور اقامت داشته و مشغول به کار شوند، قرار داده‌اند.

نکته مهم: لازم به ذکر است که با گرفتن بورسیه تحصیلی پزشکی انگلستان دیگر نمی‌توانید از وام‌های دانشجویی استفاده کنید.

بنابراین این گزینه بسیار مناسب افرادی است که بودجه لازم برای تحصیل پزشکی در انگلستان را ندارند اما از سطح علمی بالایی برخوردار هستند

با توجه به اینکه این رشته، طرفداران بسیار زیادی از سراسر جهان دارد، لازم است که با راه‌های دریافت بورسیه به طور کامل آشنا شوید تا بتوانید در موقع تعیین شده، درخواست خود را به دانشگاهی که شرایط تحصیلی رایگان را دارد، ارائه دهید. در این نوع از بورسیه تحصیلی پزشکی انگلستان باید شرایط لازم که مدنظر دانشگاه است را داشته باشید و بتوانید در آزمون ورودی دانشگاه، نمره لازم را کسب نمایید.

نوعی دیگر از بورسیه به این صورت است که شما می‌توانید در هر دانشگاهی در انگلستان به صورت رایگان به تحصیل بپردازید. در این نوع بورس تحصیلی ، هزینه های تحصیل، توسط شرکت‌ها و موسسه‌های خیریه تأمین می‌شود و شما می‌توانید با داشتن نمرات بالا که آن شرکت یا موسسه حداقل آن را مشخص کرده به کسب علم در دانشگاه مورد علاقه خود مشغول شوید؛این یکی از راهکار ها به منظور تحصیل رایگان پزشکی در انگلستان است.

تحصیل دندانپزشکی در انگلستان

در ادامه این مقاله که توسط موسسه آباد آزاد آرام تهیه شده است به بررسی تخصص دندانپزشکی در انگلستان خواهیم پرداخت.

شما برای تحصیل دندانپزشکی در انگلستان و در نهایت کسب شغل موردنظر، لازم است که مدارک کارشناسی جراحی دندان (BDS) یا (BChd) را از موسسات آموزش عالی دندانپزشکی انگلستان دریافت نمایید همچنین لازم است این اسناد، توسط شورای عمومی دندانپزشکی که با نام (GDC) شناخته می‌شود، تأیید شوند. لازم به ذکر است شما باید دوره آموزش پایه را نیز که پس از اتمام دوره کارشناسی انجام می گیرد را با موفقیت به اتمام برسانید،در غیر این صورت مدرک شما صادر نخواهد شد.

دوره تحصیل دندانپزشکی در انگلستان، ۶ ساله به طول می‌انجامد که این زمان ممکن است بر اساس تخصصی که دریافت خواهید کرد متفاوت باشد. گذراندن این شش سال برای دریافت تخصص دندانپزشکی در انگلستان الزامی است که شما باید یک دوره ۵ ساله را در مقطع کارشناسی به تحصیل مشغول شوید و پس از آن با تائید شورای عمومی دندانپزشکی این کشور می‌توانید وارد مقطع کارشناسی ارشد این رشته شوید که ۱ تا ۲ سال طول می‌کشد.

سخن آخر

در این مقاله که توسط موسسه مهاجرتی آباد آزاد آرام برای شما عزیزان تهیه شده بود تلاش کرده‌ایم شما را با بورسیه تحصیلی پزشکی انگلستان و دیگر راه‌های تحصیل پزشکی در این کشور آشنا کرده و تمامی جنبه‌های آن را در نظر بگیریم.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، این کشور، مکانی مناسب برای افرادی است که می‌خواهند از طریق رشته پزشکی یا تحصیل دندانپزشکی در انگلستان، تخصص و مدرک این رشته‌ها دریافت کنند. در نهایت شخص تصمیم می‌گیرد که آیا می‌خواهد در این کشور مشغول به کار شود و یا اینکه با بازگشت به کشور مبدأ بتواند به درمان و خدمت به مردم کشور خود، بپردازد.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان
موسسه مهاجرتی بین المللی پهنه بیکران علم