تحصیل در دانشگاه دلفت هلند

تحصیل در یک دانشگاه اروپایی، قطعاً موضوعی است که هرکسی حداقل یک‌بار در طول عمر خود به آن فکر کرده‌است. موضوع بورسیه در دانشگاه‌های اروپایی در چند سال اخیر  جزو دغدغه‌های اصلی جوانان ایرانی است. علاوه بر جوانان ایرانی خیلی از جوانان از گوشه و کنار دنیا دوست دارند در دانشگاه‌های اروپایی جهت تحصیل پذیرش شوند تا از به روزترین امکانات آموزشی و مدرن‌ترین روش‌های تحصیلی استفاده کنند و از تغییرات علوم مطلع باشند.

شاید در این بین اگر طرفدار رشته‌های مهندسی و علوم فناوری باشید اسم دانشگاه دلفت هلند به گوشتان خورده باشد. در این مقاله قصد داریم توضیحات جامعی درباره دانشگاه دلفت هلند به شما بدهیم تا با این دانشگاه و امکانات آن بیشتر آشنا شوید.

دانشگاه صنعتی دلفت

دانشگاه صنعتی دلفت یکی از دانشگاه‌های کشور هلند است که در شهر دلفت هلند واقع در قسمت غربی کشور هلند قرار گرفته[RbD1] . این دانشگاه یک دانشگاه صنعتی است که هرساله دانشجویانی را در رشته‌های مهندسی پذیرش می‌کند. دانشگاه دلفت هلند در ۸ ژانویه سال ۱۸۴۲ میلادی به دستور ویلیام دوم  به عنوان آکادمی سلطنتی تأسیس شد. این دانشگاه در بین دانشگاه‌های هلند دارای رتبه اول بوده [RbD2] و می‌توان گفت که دانشگاه دلفت بهترین دانشگاه کشور هلند است و بهترین گزینه برای کسانی که قصد تحصیل در کشور هلند را دارند. این دانشگاه همچنین در بین دانشگاه‌های جهان رتبه ۵۶ را در سال ۲۰۲۱ کسب کرده که در حالت تخصصی‌تر در بین دانشگاه‌های فنی و صنعتی جهان دارای رتبه ۱۵ است.[RbD3] 

از دیگر مزایای دانشگاه دلفت هلند می‌توان به کارگاه‌های مجهز آزمایشگاه‌های تجهیز شده با دستگاه‌های کاملا به روز و اساتیدی که در سطح بالایی از رتبه علمی هستند، اشاره کرد. دانشگاه دلفت هلند در سال ۲۰۲۱ تعداد ۲۵۰۰۰ دانشجو دارد که ۵۰۰۰ نفر از این دانشجوها دانشجوهای بین‌المللی هستند. دانشگاه دلفت هلند در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس دانشجو پذیرش می‌کند. که با توجه به آمار کسانی که به این دانشگاه برای تحصیل درخواست ارسال می‌کنند در مقطع لیسانس ۸۰ درصد و در مقطع فوق‌لیسانس ۹۶ درصد با این درخواست‌ها موافقت می‌کند.

دانشکده ها و رشته های دانشگاه دلفت هلند

دانشگاه دلفت هلند در خود ۹ دانشکده مختلف که هر کدام مخصوص به رشته و دسته خاصی از علوم مهندسی مربوط می‌شود را جای داده است. در این دانشگاه در مقطع لیسانس ۱۳ دوره آموزشی و در مقطع فوق لیسانس ۳۰ دوره آموزشی  برگزار[RbD4]  می‌شود. این دانشکده‌ها عبارتند از :

در محوطه دانشگاه دلفت امکانات زیادی برای رفاه دانشجویان در نظر گرفته شده‌است که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • پارک مکل (MakelPark) : این پارک در بین ساختمان‌های دانشکده دانشگاه قرارگرفته است که متراژ این پارک ۸۳۲ متر است و در سال  ۱۹۵۰ میلادی[RbD5]  در داخل این پارک یک پمپ بنزین برای دسترسی راحت کارکنان و دانشجویان در دانشگاه [RbD6] احداث شد. سراسر محوطه پارک از نیمکت و آلاچیق  پر شده‌است. این پارک به نام یکی از اساتید دانشگاه دلفت به نام جان مکل (Jun Mekel) که در جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها در سال ۱۹۴۲ کشته شد نام‌گذاری شده است. رستوران‌ها و بوفه‌ها در دانشگاه داخل محوطه پارک قرارگرفته است.
  • آئولا  (TU Delft Aula): این قسمت از دانشگاه دلفت که در سال ۱۹۶۶ احداث شده، توسط دو نفر از دانش آموختگان همین دانشگاه طراحی شده که معماری آن یک معماری کلاسیک به سبک بروتالیستی است. در این قسمت از دانشگاه رستوران، فروشگاه اصلی دانشگاه، سالن‌های سخنرانی، مرکز کنگره و دفاتر اداری دانشگاه قرار دارد .
  • کتابخانه دانشگاه : این کتابخانه در پشت آئولا قرار گرفته است که در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است. طراحی منحصر به فرد این کتابخانه باعث شده تا توجه ویژه‌ای به این قسمت از دانشگاه دلفت شود. سقف کتابخانه با چمن پوشیده شده‌است که به عنوان یک عایق طبیعی عمل می‌کند. سقف کتابخانه دانشگاه از یک طرف به زمین متصل شده‌است که دانشجوها و کارکنان می‌توانند از این قسمت بر روی سقف کتابخانه بروند و بر روی چمن‌های آن قدم بزنند. از طرفی تمامی دیوارهای کتابخانه از شیشه هستند. این کتابخانه برنده جایزه فولاد در سال ۱۹۹۸ در گروه سازه‌های فلزی و ترکیبی شد.
  • مرکز فرهنگی ورزشی : مرکز فرهنگی ورزشی دانشگاه دلفت در گوشه‌ی مکل پارک در سال ۱۹۹۵ احداث شد که البته هنوز با گذر زمان هرروزه درحال تکمیل شدن [RbD7] است[RbD8]  و قسمت‌ها و امکانات جدیدی به آن اضافه می‌شود. اخیراً نام این مجموعه را به نام The X تغییر داده‌اند.
  • موزه TU Delft : موزه دانشگاه دلفت هلند که به مرکز علوم دلفت معروف بوده[RbD9] ، برای نمایش پروژه‌های تحقیقاتی است که در دانشگاه دلفت انجام شده‌است. این موزه در سال ۲۰۱۰ توسط جمعی از اساتید دانشگاه ساخته شد تا محلی باشد که دستاوردهای دانشگاه را به مردم نشان دهند و آن‌ها را در معرض دید عموم بگذارند. البته دانشگاه یک موزه دیگر به نام موزه زمین‌شناسی و کانی‌شناسی دارد که مربوط به دانشکده عمران و زمین‌شناسی است که در این موزه تعداد بیش از ۲۰۰هزار کانی موجود است[RbD10] .
  • باغ گیاهشناسی :  تأسیس این باغ گیاه‌شناسی مربوط به سال ۱۹۹۷ میلادی بازمی‌گردد که توسط یکی از فارغ‌التحصیلان[RbD11]  همین دانشگاه طراحی و ساخته شده‌است. در این باغ حدود ۷۰۰۰ نوع گیاه از نوع گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری موجود است. همچنین در این باغ گیاهشناسی نزدیک به ۲۰۰۰ گونه گیاهی که در شرایط خاص رشد می‌کنند نگهداری می‌شود، استفاده و بازدید از این باغ گیاهشناسی برای عموم آزاد است.

سازمان‌های وابسته[RbD12]  به دانشگاه

دانشگاه دلفت هلند با سازمان‌های خاصی همکاری دارد که این سازمان‌ها و ارگان‌ها زیر نظر خود دانشگاه فعالیت می‌کنند. از جمله آن‌ها می توان به موسسه‌های تحقیقاتی که زیر مجموعه دانشگاه هستند اشاره کرد. سه موسسه تحقیقاتی شامل موسسه تحقیقاتی[RbD13]  Instute (برای تحقیق بر روی محیط است)، موسسه مخابرات و رادار و موسسه راکتور دلفت است[RbD14] .

البته موسسات زیادی زیر نظر و زیرمجموعه دانشگاه دلفت می‌باشند که این سه مورد اشاره شده شناخته شده‌ترین آن‌ها می‌باشند. از دیگر مؤسسات زیر مجموعه دانشگاه می‌توان به موسسه الکترونیکی Submicro ،  موسسه ایمنی و امنیتی دلفت، موسسه ریاضیات کاربردی و موسسه علوم نانو کاولی و بسیاری مؤسسات دیگر اشاره کرد.

از دیگر سازمان‌های وابسته به دانشگاه می‌توان به مجله هفتگی دانشگاه اشاره کرد که در انتهای هر هفته مجله‌ای را در راستای اتفاقات، اساتید و دانشجویان دانشگاه دلفت هلند منتشر می‌شود. این مجله به زبان هلندی است ولی چند صفحه آخر آن به زبان انگلیسی برای علاقه‌مندان به این مجله منتشر می‌شود.

شرایط پذیرش دانشگاه دلفت هلند

  برای پذیرش در دانشگاه دلفت هلند باید مواردی را تهیه نمایید که جلوتر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد و پذیرش در دانشگاه دلفت به صورت آنلاین انجام می‌شود. شما برای تحصیل در بیشتر رشته‌ها در مقطع لیسانس نیاز به داشتن مدرک زبان هلندی است[RbD15] .

مدارکی که برای زبان هلندی در دانشگاه دلفت هلند پذیرفته می‌شودHAVO و VWO است[RbD16] . برای مقطع فوق لیسانس شما باید مدرک زبان تافل با حداقل نمره ۹۰ و آیلتس با حداقل نمره ۶٫۵ را داشته باشید. همچنین شما برای قبولی در برخی از رشته‌های این دانشگاه در مقطع فوق لیسانس نیاز به مدرک GRE (آزمونی است که در سه حوزه : محاسبات ریاضی، درک مطلب و مقاله نویسی می‌باشد) دارید.

شما برای پذیرش در دانشگاه دلفت هلند باید مدارک ریزنمرات، مدرک تحصیلی قبلی، رزومه، تشویق نامه، مدرک تسلط به زبان، پاسپورت، توصیه‌نامه، داشتن نمونه کار (برای تعداد کمی از رشته‌ها در مقطع فوق لیسانس) و مدرک GRE برای مقطع فوق‌لیسانس.

شهریه دانشگاه دلفت هلند

برای تحصیل در دانشگاه دلفت هلند نیز باید همانند دیگر دانشگاه‌های دنیا شهریه آن را بپردازید. شهریه‌های دانشگاه دلفت برای دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا هستند با شهریه دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا نیستند متفاوت است. دانشجویانی که از خارج از اروپا برای این دانشگاه اقدام می‌کنند ملزم به پرداخت شهریه بیشتری نسبت به دانشجویانی هستند که اروپایی هستند. شهریه این دانشگاه برای یک سال در مقطع لیسانس برای دانشجویان غیراروپایی مبلغ  ۱۴٫۵ هزار یورو و در مقطع فوق‌لیسانس مبلغ  ۱۸٫۷۵ هزار  یورو است.

ویزای تحصیلی برای کشور هلند

  برای دریافت ویزای تحصیلی شما باید در اولین مرحله مدارک موردنیاز جهت دریافت ویزا را تهیه نمایید که جلوتر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. پس از تکمیل مدارک باید این مدارک را به سفارت خانه هلند در ایران تحویل دهید و به سفارتخانه هلند مراجعه کنید. در صورت تائید سفارتخانه و اداره مهاجرت کشور هلند به شما برای مدت زمان تحصیلتان ویزای تحصیلی تعلق می‌گیرد.

خبر خوش برای شما که قصد تحصیل در کشور هلند را دارید این است که کشور هلند برخلاف دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای ویزای تحصیلی شرایط سنی ندارد تنها کافی است که شما شرایط مهاجرت و دریافت ویزا را داشته باشید. بعد از اتمام تحصیلتان سفارتخانه هلند به مدت یک سال ویزا شما را برای ماندن در هلند تمدید می‌کند تا در این مدت یک شغل برای خودتان پیدا کنید و در صورت پیدا کردن شغل می‌توانید ویزای تحصیلی‌تان را به ویزای کاری تبدیل کنید و پس از چند سال پاسپورت این کشور را دریافت کنید . برای دریافت ویزای تحصیلی شما به مدارک زیر احتیاج دارید :

  • فرم درخواست تکمیل شده؛
  • گذرنامه معتبر؛
  • دو عکس به اندازه گذرنامه؛
  • شناسنامه ؛
  • ریزنمرات؛
  • پذیرش از دانشگاه معتبر در هلند؛
  • انگیزه نامه مطالعاتی؛
  • نامه نشان‌دهنده تمکن مالی برای تحصیل در کشور هلند که برای مدت یکسال و مبلغ حداقل هر ماه ۸۷۰ یورو؛
  • هزینه پرداخت شده درخواست ویزا؛
  • فتوکپی از کلیه اسناد ؛
  • مدارک اطلاعات بیومتریک .

نتیجه‌گیری:

اگر شما هم قصد تحصیل در اروپا را در رشته‌های فنی و مهندسی دارید دانشگاه دلفت هلند یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل شما است [RbD17] که می‌توانید برای تحصیل در مقطع‌های لیسانس و فوق‌لیسانس در آن اقدام کنید. برای پذیرش در دانشگاه دلفت هلند برخلاف دیگر دانشگاه‌های اتحادیه اروپا محدودیت سنی وجود ندارد.

پذیرش در این کشور در مواردی [RbD18] بسیار آسان‌تر از دیگر کشورها است. این دانشگاه در بین دانشگاه‌های هلند جایگاه برترین دانشگاه را دارد و همچنین در بین دانشگاه‌های جهان رتبه ۵۶ را دارد. در راستای تحصیل در این دانشگاه متخصصان حوزه مهاجرت در شرکت استادی پلن آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند و مشاوره‌های لازم جهت پذیرش در این دانشگاه را به صورت کامل به شما ارائه دهند. [RbD19] 

منبع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Delft_University_of_Technology

https://www.tudelft.nl/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان
موسسه مهاجرتی بین المللی پهنه بیکران علم