تحصیل در کشور آلمان

تحصیل رایگان و تحصیل ارزان در دانشگاه‌های مطرح کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه و… یکی از آرزوهای جوانان در گوشه و کنار جهان است. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با موارد مهمی ‌در زمینه تحصیل در کشور آلمان آشنا کنیم. اگر شما هم قصد دارید که برای ادامه تحصیل به کشور آلمان سفر کنید؛ این مقاله می‌تواند به شما در ادامه این مسیر و برای آشنایی با موارد بیشتر و آگاهی بیشتر کمک کند. پس اگر قصد دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان را دارید، در ادامه همراه ما باشید.

تحصیلات رایگان در آلمان و شرایط آن

همان‌طور که می‌دانید و پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ آلمان با توجه به ظرفیت‌های علمی، دانشگاه‌های معتبر، شرایط کاری و شرایط زندگی و اجتماعی یکی از مقصدهای اصلی کسانی است که قصد تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی را دارند. امکان تحصیل رایگان با توجه به سوابق تحصیلات ممتاز در کشور بزرگی مثل آلمان، امری شدنی و آرزویی واقعیت پذیر است. برخی کشورهای اروپایی امکان تحصیل رایگان را در اختیار مراجعین قرار نمی‌دهند، ولی کشور آلمان این امکان را دارد که در این کشور به‌صورت رایگان تحصیل کنید.

این کشور با توجه به ظرفیت‌های علمی که دارد سالانه پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان از ملیت‌های مختلف است. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که اگر مبدأ شما یکی از کشورهای جزو اتحادیه اروپا نباشد شما برای تحصیل در این کشور نیازمند دریافت اجازه‌ی اقامت تحصیلی یا ویزای تحصیلی آلمان هستید. دریافت ویزای تحصیلی بدون داشتن علم و مشاوره صحیح ممکن است کار دشواری باشد. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره با مشاورین ما تماس بگیرید تا از بهترین مشاوره‌های دریافت اقامت و ویزای تحصیلی کشور آلمان بهره‌مند شوید.

مقاطع تحصیلی و رشته‌های تحصیلی در کشور آلمان

برای تحصیلات دانشگاهی در آلمان شما می‌توانید در دانشگاه‌های این کشور، در تمامی ‌مقطع‌های تحصیلی ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به تحصیل نمایید. در مورد رشته‌های تحصیلی در این کشور نیز این امکان برای شما وجود دارد که در رشته‌های مختلف مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و حتی هنر به تحصیل بپردازید. رشته‌های متعددی که در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود باعث شده تا شما انتخاب‌های زیادی برای تحصیل داشته باشید و دقیقا رشته‌ای را انتخاب کنید که مورد علاقه شما است.

مراکز تحصیلی و دانشگاه‌های کشور آلمان

کشور آلمان حدود ۴۰۰ دانشگاه و تقریباً به همین تعداد مدارس عالی تخصصی، دانشکده‌های فنی و آکادمی‌های هنر دارد. دانشگاه‌ها در این کشور به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. این دسته‌های شامل موارد زیر است:

  • موسسه آموزش عالی فنی؛ که این موسسه‌ها بیشتر بر فعالیت‌های علمی تمرکز دارند؛
  • دانشگاه‌ها؛ که تمرکز این مراکز بر علوم نظری هستند؛
  • دانشکده یا آکادمی موزیک و هنر؛ که تمرکز این مراکز بر آموزش هنر و موسیقی هستند؛
  • دانشکده‌های تربیت‌بدنی که تمرکز این مراکز بر علوم ورزشی و تربیت‌بدنی است.

در دانشگاه‌های آلمان علوم در مقطع کارشناسی با زبان آلمانی ارائه می‌شود. شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان نیاز است که حداقل نمره B1 , B2 را برای زبان آلمانی دریافت کنید. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری علوم هم با زبان انگلیسی و هم با زبان آلمانی تدریس می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم برخی رشته‌های تحصیلی در آلمان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند؛ برای تحصیل در این رشته‌ها نیاز است که حداقل سطح زبان ‌آیلتس ۶ داشته باشید.

در مورد مراکزی که امکان تحصیل رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند، می‌توان بیان کرد. کشور آلمان علاوه بر دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های خصوصی نیز دارد. برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی شما مستلزم پرداخت هزینه شهریه به دانشگاه هستید. ولی این امکان در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که شما به‌صورت رایگان در این کشور و در این دانشگاه‌ها تحصیل کنید.

همچنین لازم به ذکر است، برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کشور آلمان، لازم است مراجعه و هماهنگی‌هایی را با وزارت علوم در خصوص تائید مدرک دانشگاه مقصد داشته باشید.  

در خصوص رشته‌های پزشکی و تحصیل پزشکی در آلمان نیز، رشته‌های علوم پزشکی در آلمان فقط به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. پس برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در کشور آلمان، حتماً لازم است که از نمره‌ی بالایی در زبان آلمانی برخوردار باشید. طول دوره پزشکی در آلمان به مدت ۶ سال و ۳ ماه است که در آخر با یک آزمون ایالتی پایان می‌یابد. با قبولی در این آزمون شما فارغ‌التحصیل می‌شوید و مدرک پزشکی دریافت می‌کنید. بورسیه‌های تحصیلی در رشته‌های پزشکی در کشور آلمان بسیار کم و محدود هستند و همین امر باعث شده تا تحصیل رایگان پزشکی در آلمان با رقابت‌های شدیدی همراه باشد.

شهرهایی که تحصیل رایگان دارند

برخی از شهرها که امکان تحصیل رایگان در این شهرها وجود دارد؛ شهرهای برلین، مونیخ،‌هامبورگ، فرانکفورت، کلن،‌هایدنبرگ و فرایبورگ ازجمله شهرهایی هستند که شما می‌توانید به‌صورت رایگان در آن‌ها به کسب علم مشغول شوید

 

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان

پیش از هر چیزی برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های آلمان، نیازمند یک سری مدارک هستید. مدارکی که به آن‌ها برای تحصیل در این کشور نیاز دارید شامل موارد زیر است.

  • ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمره‌های دیپلم؛
  • ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمره‌های آن؛
  • ترجمه مدرک لیسانس و ریز نمره‌ها ( برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری)؛
  • ترجمه مدرک کارشناسی ارشد و ریز نمره‌های آن ( برای تحصیل در مقطع دکتری)؛
  • کپی پاسپورت؛
  • کپی شناسنامه؛
  • ۱۲ قطعه عکس رنگی ۴ x 6؛
  • گواهی زبان آلمانی؛
  • گواهی و مدرک زبان انگلیسی نمره ۵۵۰ تافل یا سطح ‌ایلتس ۵ ( برای برخی رشته‌ها)؛
  • رزومه؛
  • توصیه نامه؛
  • انگیزه نامه؛
  • سند سپرده بانکی برای تمکن مالی؛

مدارک ذکر شده در بالا، در ابتدا باید به تائید وزارت امور خارجه کشورمان برسند. پس از تائید وزارت امور خارجه، مدارک برای دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان لازم است که مدارک شما را سفارت خانه کشور آلمان در ایران نیز تائید کند.

شرایط سنی تحصیل در کشور آلمان

یکی از مواردی که باید پیش از هر کاری به آن توجه داشت شرایط سنی است. با توجه به این موضوع که امکان تحصیل در آلمان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد بازه‌های سنی مختلفی می‌توانند در این کشور تحصیل کنند. شرایط سنی برای تحصیل در هر یک از این مقاطع در آلمان به شرح زیر است:

  • شرایط سنی برای تحصیل در دوره لیسانس کشور آلمان: برای دوره لیسانس نیاز است که شما ۲۳ سال سن داشته باشید؛
  • شرایط سنی برای تحصیل در دوره فوق‌لیسانس کشور آلمان: برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد یا فوق‌لیسانس در کشور آلمان نیاز است که شما زیر ۲۸ سال سن داشته باشید؛
  • شرایط سنی برای تحصیل در دوره دکتر کشور آلمان: برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور آلمان شما باید زیر ۳۵ سال سن داشته باشید.

مقادیر شرایط سنی که در بالا به آن اشاره کردیم بازه‌های سنی هستند که شما می‌توانید راحت‌تر در این سن‌ها از شرایط تحصیل رایگان در آلمان بهره‌مند شوید. در برخی شرایط خاص احتمال دارد که سن شما از بازه گفته شده بیشتر باشد؛ ولی در این خصوص وزارت امور خارجه و کشور مقصد مشکلی با شرایط سنی شما نداشته باشند. همچنین برای مقطع دکتری سخت گیری‌ها در مورد شرایط سنی از دیگر مقاطع کمتر است.

انتخاب رشته فیزیوتراپی برای تحصیل در کشور آلمان

رشته فیزیوتراپی یکی از زیرمجموعه‌های رشته‌های علوم پزشکی است که این رشته در آلمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به دلیل همین اهمیت بالای فیزیوتراپ‌ها در کشور آلمان خیلی از افرادی که متقاضی تحصیل در رشته‌های فیزیوتراپی هستند، مقصد خود را کشور آلمان در نظر می‌گیرند.

اهمیت بالای رشته فیزیوتراپی در آلمان باعث شده است که برای این رشته در کشور آلمان نیز شغل‌های زیادی وجود داشته باشد. به همین منظور اگر قصد دارید تا در رشته فیزیوتراپی و دریافت ویزای کاری پس از تحصیل اقدام کنید؛ انتخاب رشته فیزیوتراپی یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود. اخذ ویزای کاری پس از ویزای تحصیلی در کشور آلمان برای رشته‌ی فیزیوتراپی شاید کمی از سایر رشته‌های پزشکی ساده‌تر است.

شرایط کاری برای پرستاران در کشور آلمان

با توجه به این موضوع که آلمان یکی از کشورهای پیشرفته جهان است؛ هرروزه نیازمند این است که متخصصانی در زمینه‌های مختلف در کشور خود استخدام نماید. با توجه به افزایش اهمیت بهداشت و سلامت و با توجه به اهمیت رشته‌های پزشکی یکی از مشاغلی که می‌توان برای آینده کار در کشور آلمان در نظر داشت شغل پرستاری است. با توجه به افزایش جمعیت مسن و افرادی که نیاز به فوریت‌های پزشکی و درمان‌های پزشکی دارند؛ کشور آلمان یکی از آن جمله کشورهایی است که به کادر درمانی خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. شما می‌توانید با تحصیل در رشته‌ی پرستاری در کشور آلمان، پس از اتمام تحصیل در این کشور درخواست ویزای کاری داشته باشید.

جمع‌بندی

 در این مقاله از سایت به تحصیل در کشور آلمان پرداختیم. آلمان یکی از کشورهای پیشرفته جهان است که به‌عنوان مقصد خیلی از دانشجویان به شمار می‌آید. در این کشور امکان تحصیل در رشته‌های مختلف و در سطح‌های مختلف وجود دارد. با توجه به دانشگاه‌های زیاد این کشور شما نیز می‌توانید یکی از کسانی باشید که از دانشگاه‌های معتبر کشور آلمان فارغ‌التحصیل می‌شوند. برای تحصیل در کشور آلمان و البته به‌صورت رایگان و تحصیل ارزان در کشور آلمان نیاز است که شما از یک مشاوره صحیح بهره‌مند شوید. برای دریافت مشاوره برای دریافت ویزای تحصیلی در کشور آلمان می‌توانید با شماره تماس‌های ما تماس گرفته و با مشاورین ما در ارتباط باشید.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان سپاسگزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان
موسسه مهاجرتی بین المللی پهنه بیکران علم